25 лютого 2016

Педагогічний досвід

Участь у місячнику ППД (лютий)

Вівторок: 23.02.2016               7 клас
Урок 23. Графіті — мистецтво вулиць.
Створення ескізу напису вашого імені у стилі мистецтва графіті, за допомогою літер передаючи власний характер, уподобання, суть власного «Я».
Мета: дати поняття про мистецтво графіті, його види та стилі; вчити застосовувати теоретичні знання у творчій практичні діяльності; навчити виконувати нескладні композиції у графіті; розвивати творче мислення, уяву, фантазію; виховувати естетичні смаки та культуру поведінки.
Навчальні завдання: з’ясувати, що таке ,,графіті?”; познайомитися з історією виникнення графіті; дізнатися про стилі і напрямки; створити ескіз композиції в стилі графіті.
Тип уроку: комбінований. Урок-творчий проект.
Обладнання: табл.,,Колірне коло”, ,,Карний кодекс України”, презентація РРF «Графіті. Види та стилі мистецтва графіті».,  зразки графіті з книги О.П.Медведєва ,,Мистецтво графіті”, папір, кольорові олівці, фломастери, проектор, музика для практичної роботи, картки по темі «Графіті. Види та стилі мистецтва графіті.»
Терміни і поняття:
Графіті – давні надписи магічного та побутового характеру, сатиричні або карикатурні рисунки, що виконані на стінах;
-         надписи на стінах, які виконані від руки;
-         ненормативне ,,вуличне” мистецтво.
Тег – підпис автора графіті, виконується швидко фарбою або маркером, завжди ставиться на закінченій роботі.
Бомбісти – ,,вуличні” художники, які нелегально пишуть на стінах будинків, потягів і т. д.
Райтери – художники, які виконують легальні якісні роботи в стилі графіті.
Керекси – зображення реальних або вигаданих персонажів, що надають роботі оригінальності та неповторності. Часто розміщуються на початку або вкінці композиції.

Хід уроку

І. Організаційна частина. Організація класу до роботи. Привітання.
… Кожному хочу побажати бути: працьовитими, талановитими і отримати задоволення від нашого уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя
СЛАЙД №                    мультик
Світ, в якому ми живемо, постійно змінюється. Змінюються смаки, уподобання людей, норми суспільної моралі. Зміни торкнулися і ,, Карного кодексу України”, в якому з’явилися статті:
 Стаття 89. Умисне знищення або пошкодження державного чи колективного майна. Умисне знищення або пошкодження державного чи колективного майна - карається позбавленням волі на строк до одного року, або виправними роботами на той же строк, або штрафом від тридцяти до вісімдесяти мінімальних розмірів заробітної плати.
Стаття 145. Умисне знищення або пошкодження індивідуального майна громадян. Умисне знищення або пошкодження індивідуального майна громадян, що завдало значної шкоди потерпілому - карається позбавленням волі на строк до трьох років або виправними роботами на строк до двох років, або штрафом у розмірі до п'ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
За часів Київської Русі подібні діяння каралися набагато суворіше. Тим, хто намагався ,,прикрасити” власним розписом вже збудовані споруди - рубали правицю. Проте на стінах Софії Київської і сьогодні можна зустріти надписи, які вишкрябані понад 500 років тому.
СЛАЙД №
Єдині, хто можуть бути вдячними невідомим авторам подібних ,,пам’яток” є археологи. Саме вони назвали подібні творіння – графіті (від лат. ,,grafo”- писати).
2. Бесіда:
- Чи знайоме вам це слово? Як ви розумієте його значення?
- Де ви найчастіше зустрічаєтесь з графіті? (вулиця)
- Чи бачили ви подібні прояви? Де? Як, на вашу думку, вони виглядають?
- Чому, на ваш погляд, вони з’являються?
- Ким вони створені?
- Ваше ставлення до подібних надписів?
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
СЛАЙД №
1.     Тема нашого уроку  ,,Графіті – мистецтво вулиць”
Завдання:                                                          
 - з’ясувати, що таке ,, графіті?”
 - познайомитися з історією виникнення графіті;
 - дізнатися про стилі і напрямки;
 - спробувати створити ескіз композиції в стилі графіті (тема і завдання уроку вивішуються на дошку).
ІІІ. Повідомлення нового матеріалу
1.     Слово вчителя «Що таке графіті?»
СЛАЙД №
В енциклопедичних словниках та мистецькознавчій літературі термін ,,графіті” означає: давні надписи магічного та побутового характеру, сатиричні або карикатурні малюнки, що виконані на стінах.
2.     Історія виникнення графіті
СЛАЙД №
   - Ви навіть не здогадуєтесь , де вперше археологи зустріли подібні зображення?
(печерний живопис).
   Так, справді, використовуючи різного роду зображення прадавня людина намагалася і умилостивити богів, захистити себе, відлякати ворогів або донести інформацію оточуючим про певні події.
         Пройшли сотні тисяч років... ніж археологи скористались назвою ГРАФІТТІ, використовуючи його як загальний термін та означення всіх видів випадкових написів і малюнків на стінах будинків. Нині це поняття розширило свої межі, під графіті розуміють будь-які неофіційні публічні тексти, разом зі сучасними. Та більше, саме сучасні привертають увагу вчених і журналістів, тому в свідомості людини нашого часу зі словом графіті асоціюється передусім добре відомий їй розпис будинків, прогонів на поверхах, ліфтів, вбиралень тощо.
У нову стадію розвитку графіті ввійшли в другій половині XX ст. Дослідники відзначають два фактори, які мали вирішальне значення для виникнення нових форм на базі традиційних. По-перше, поява фарби в аерозолі і, по-друге, експансія молодіжної культури в 1950-1960-х роках у США і Західній Европі, що сприяло різкому підвищенню кількості графіті та появі написів та зображень в якісно новому вигляді.
Учні вашого класу підготували коротенькі повідомлення про види та стилі графіті.
Графіті поділяються на два основні види - це бомбінг і рейтер 
СЛАЙД №           (1 учень).
 Бомбісти прагнули самовираження і не завжди естетики, а райтери навпаки    самовиражались через естетику. Пригадати мультик. Ким був головний герой?
Види графіті 
(2 учень).
СЛАЙД №
Tagging.
 Саме з цього виду можна почати відлік історії графіті, хоча в даний час tagging є лише його додатком. Tag - підпис райтера, його прізвисько, яке виконується ним з використанням одного кольору. Це невід'ємна частина графіті, під усіма роботами tag обов'язково проставляється
 (3 учень).
СЛАЙД №
Bombing. 
Зазвичай малюється на транспорті і в дуже швидкому темпі. В даний час бомбери використовують для своїх цілей наземні потяги. Бомбінг ставить своєю метою створення не якісних графіті, а великої кількості малюнків, зроблених за дуже короткий час 
(4 учень).
СЛАЙД №
Writing. 
Написи в стилі графіті у звичному розумінні цього слова, малюнки, що виконуються райтерами в різних стилях на стінах (вагонах).
(5 учень)
СЛАЙД №
Scratching (scrabbing). 
Нарівні з tagging, є одним з «додатків» графіті. Виконуються з використанням точильного каменя на склі у транспорті.
СТИЛІ ГРАФІТТІ
(6 учень)
СЛАЙД №
Throw-up. Це самий простенький стиль, виконаний в двох кольорах. Одним кольором виконується контур, іншим заливання. Найчастіше виконаний у чорному і білому, чорному і сріблястому кольорах, можливі й інші варіанти, головне щоб кольори були контрастними та об'єдналися один з одним. З цього стилю зазвичай всі починають, часто використовується при бомблені так як простий у виконанні.
(7 учень)
СЛАЙД №
Blockbusters. Також простий стиль відрізняється великими широкими літерами. Малюється іноді навіть одним кольором. Blockbusters, на відміну від  Нью-Йорку стилю Throw up, з’явилися в Лос-Анджелесі, де їх використовували для позначення своєї території вуличні угруповання. Добре підходиться для того, щоб заявити про себе Bubles. У перекладі з англійської слово означає «бульбашка». Малюється кількома кольорами. Більш складний у виконанні, ніж попередні два. Також часто використовується в бомбингу. Більш характерний для старої школи, нині не модний.
( 8 учень)
СЛАЙД №
Wild Style. У перекладі з англ. - «Дикий стиль». Це динамічний стиль, важкий для прочитання. Малюється 3-4 і більше кольорами, з безліччю різних фішок і наворотів, з накладенням і переплетенням букв. Важкий у виконанні, цим стилем малюють вже досвідчені writer'n. Зазвичай їм малюють в спокійному місці, і працюють над таким шматком довго. Вимагає серйозної підготовки, на скетчі потрібно врахувати всі тонкощі. На відміну від попередніх стилів в Wild'eможна створити справжні шедеври.
( 8 учень)
СЛАЙД №
3D style  Стиль, характерний тільки для нової школи. Дуже важкий стиль, для того, щоб малювати в ньому, необхідний талант. Виконано в абсолютному обсязі, з використанням світлотіні. Його зустріти можна дуже рідко, такі роботи виконуються зазвичай на конкурсах або під замовлення, так як необхідно величезну кількість часу і фарби, спокійна обстановка і хороша стіна. Такі роботи є справжніми шедеврами
Вчитель
СЛАЙД №
В Україні з кінця 90-х р.р. набули популярності художні змагання, що мають на меті виявити найкращих райтерів та водночас служать яскравим доповненням до різноманітних молодіжних фестивалів. На змаганнях минулого року в Україні перше місце здобули представники Севастополя, друге - Києва, третє – Одеси.
СЛАЙД №
В Камянець-Подільському кожен рік відбувається фестиваль «Республіка»
 Фізкультхвилинка.
Станьте прямо, спина рівна, ноги на ширині плечей.
У руках балончик фарби - ми райтери.
Ми малюєм на стіні свої власні теги.
Ми присіли, знову встали і свої місця заняли.
IV. Практична робота учнів
СЛАЙД №
1. Порядок виконання роботи: Малюнок вчителя на  дошці.
- вибрати форму, в яку буде вписана композиція (учням пропонуються лінійні зображення різних форм)
- обрати певний стиль виконання шрифтової композиції;
- визначитися, яким чином заповнити вибрану форму даним типом шрифта;
-              проробити основні деталі і елементи композиції;
-              підібрати кольори, що відповідають творчому задуму і виконати композицію в кольорі.
2.     Виконання робіт учнями
3. Індивідуальні консультації учнів
V. Підсумок уроку
1. Виставка робіт, їх аналіз
 - Яка робота подобається ?  Чому? (форма, композиція, кольорове рішення, цілісне сприйняття)
         2. Слово вчителя
Для того, щоб графіті посіло належне місце в нашому житті саме як вид мистецтва, всім причетними до нього людям  необхідно зрозуміти: найважливішими є не швидкість в ногах, щоб втекти і наявність балончика з фарбою в руках, а
 -  вміння бачити і відчувати красу,
 - бажання досягти успіху в райтингу завдяки майстерності та розробці власного стилю.
         Невипадково існує інтернаціональний кодекс честі райтера, який закликає справжніх митців пам’ятати: (вчитель зачитує кодекс).
 СЛАЙД №
Кодекс райтера
·        Райтер - це перш за все людина, а потім вже райтер.
·        Райтер повинен оцінювати свої роботи об'єктивно.
·        У кожного є право на власну думку, це ж стосується оцінки робіт райтера.
·        Необхідно завжди дотримуватися норм, прийнятих в суспільстві.
·        Пам'ятати про колектив, якщо доводиться працювати в команді.
·        Не можна нав'язувати людям власні художні уподобання, зокрема, писати на стінах житлових будинків і машинах.
·        Після завершення роботи слід за собою прибрати.
·        Потрібно постійно розвиватися, підвищуючи рівень своєї культури.
·        Райтер повинен завжди пам'ятати про честь і любити те, чим займається.
·        Не можна писати на чужих роботах і іменах інших райтерів.
·        Не можна псувати чужі роботи.
·        Покликання райтера - прикрасити сірий світ.