Управління
освіти виконавчого комітету
Шепетівської
міської ради
Хмельницької
області
Навчальна програма з курсу
"Художня обробка паперу"
Початковий, основний, дизайнерський курс
Шепетівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №3
вчитель:
Окунєвич Тетяна Петрівна
спеціаліст вищої категорії,
"старший вчитель"
Шепетівка
2014
ЗМІСТ
1.
Пояснювальна записка ..................................стр.
3 - 6
2.
Зміст програми .............................................стр.
7 - 10
3.
Тематичний план...............................................стр.
11
·
5 клас..........................................стр.
11 - 13
·
6 клас..........................................стр.
13 - 15
·
7 клас..........................................стр.
16 - 19
·
8 клас..........................................стр.
19 - 21
4.
Бібліографія.................................................................стр.
22
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Декоративно-прикладне мистецтво
стало невід’ємною часткою дитячого художнього виховання. Дуже рано відбувається
перше знайомство дітей з головними композиціями будовами фрагментів, малих
пластичних форм. В шкільній практиці ці перші художні навики мають помітний
вплив на всю творчу діяльність учнів. Особливо це видно в художній діяльності:
оформенні свят, тематичних вечорів, стендів та ін.
Для декоративно-прикладних та
оформлювальних робіт в даному випадку взяти такий розповсюджений матеріал, як
папір, що має великі пластичні та образотворчі можливості. Оволодіння головними
прийомами роботи з папером дозволяє використовувати їх при вирішенні
найрізноманітніших оформлювальних завдань.
Не завжди можливо наперед
передбачити, як поведе себе папір при різних способах формовки, тіснення, з`єднання
з поверхнею та ін. Як правило, дійсне відкриття властивостей матеріалу
відбувається в процесі роботи з ним – при створенні пластичних композицій:
рельєфних орнаментів, декоративних решіток, оформлювальних конструкцій, марок,
масок та ін. При чому не рідко сам матеріал підказує художнику-початківцю
найбільш виразне рішення. Паперопластика в декоративному оформленні
використовується порівняно давно.
Мета курсу: навчити учнів
виготовляти картинки, панно та декоративні вироби і сувеніри у різних техніках,
збагачувати емоційно естетичних досвід, стимулювати їх до власної творчої діяльності
до самовираження та самовдосконалення, формувати цінносні орієнтири, потребу
творчої самореарізації.
Основні завдання курсу:
Пізнавальні - дають змогу учням отримувати нові
знання, отримувати нові практичні вміння та навички.
Виховні - сприяють формуванню вміння
раціонально використовувати час та матеріали для виконання робіт.
Розвивальні - формують творче мислення, вміння
міркувати, робити розрахунки, ескізи, викликає інтерес і потребу в інших
знаннях та вміннях.
Евристичні – дають змогу самостійно творити, використовувати нові техніки та
способи виготовлення виробів, оволодівати новими прийомами діяльності.
Не зайвим буде вказати на велике значення
техніки паперопластики як дидактичного засобу навчання у курсі за вибором, що:
·
розвиває моторику рук;
·
розвиває сприйняття, почуття;
·
розвиває естетичний смак;
·
розвиває спостережливість, увагу, уяву;
·
розвиває здатність правильно складати план виконання
робіт, особливо при виготовленні великих форм;
·
сприяє розвитку всіх розумових процесів;
·
сприяє ознайомленню з довкіллям, новими матеріалами,
інструментами;
·
сприяє опануванню різних типів практичної роботи;
·
ініціює творче мислення, фантазію;
·
підвищує рівень художньо-естетичного сприймання;
·
збагачує життєвий та художній досвід, емоційну сферу;
·
стимулює пошукову діяльність, здатність виконувати
завдання різними способами.
Отже, навчання техніці папеперопластики в
навчальному процесі формує компетентності вихованця.
1. Пізнавальну: оволодіння
знаннями про папір, його виробництво, види, властивості, способи конструювання
з паперу.
2. Практичну: формування
вмінь і навичок роботи з папером; виготов-лення виробів у різних техніках,
застосування основних прийомів роботи.
3. Творчу: формування творчої
особистості, емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; задоволення
потреби особистості у творчій
самореалізації.
4. Соціальну: виховання
культури праці; формування дружніх стосунків у колективі; відчуття
відповідальності, колективізму, взаємодопомоги.
Вивчення курсу художня обробка паперу за даною
програмою тісно пов'язане з такими курсами як оригамі, квілінг, витинанка,
паперова аплікація, моделювання виробів з паперу.
Програма курсу за вибором розрахована
на роботу за трьома рівнями програми: початковий курс – 2 роки (17 та 34 годин
на рік відповідно); основний курс – 1 рік навчання (34 годин на рік); дизайнерський
курс – 1рік навчання (34 годин на рік).
Кількісний склад навчальної групи
становить 10-15 учнів (5 – 8 класів)
Заняття початкового курсу
розраховано на два роки. В цій групі займаються учні 5 – 6 класів.
Перший рік головну увагу
звертають декоративній композиції, а також пластичній розробці образотворчої
форми та елементів. Учні знайомляться із зразками декоративно-прикладного мистецтва
в різноманітних сферах народної творчості. На перших заняттях надаємо перевагу
основами пластичної розробки паперу і створенню нескладних композицій.
На другому році занять
закріпляються технічні навички формовки паперової смужки та листа. Робляться перші
спроби створення самостійних пластичних композицій та ігрових фігур з паперу.
Програма основного курсу розрахована
на один рік. В цій групі учні 7 класу. Головну увагу звертають на створення рельєфних
композицій з паперу та гофрування форм. Учні знайомляться з загальними основами
формоутворенням.
Розглядаються закономірності
виникнення і розвитку природних форм та структур. За допомогою ескізів
утворюються декоративні розробки з паперової смужки та рельєфних накладних
елеменів.
Програма дизайнерського курсу
розрахована на один рік – вікова категорія – 8 клас. Робота в цій групі повинна
будуватись з таким розрахунком, щоб як можна більше використовуватись творчу
самостійність та ініціативність учнів.
Перелік обладення: різні види
паперу, олівець, лінійка, циркуль, гумка, клей, ножиці та ін.
Прогнозований результат:
·
набуття учнями навиків роботи в різних паперових
техніках;
·
розроблення авторських моделей, конструкцій, дизайн
проектів;
·
формування творчої особистості, дружніх стосунків,
відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги, творчого використання
національних традицій.
Учнівські роботи можуть знайти
практичне застосування в тематичному оформленні класу та школи.
Початковий курс
Тематичний план занять 5 – 6 класів ( 17 год. )
Варіант №1
№
|
Зміст
|
Кіл-сть годин
5 клас*
|
Кіл-сть годин
6 клас*
|
1.
|
Пластичні якості паперу та головні способи його формування
|
3
|
2
|
2.
|
Гофрування та декоративні форми з них.
|
3
|
2
|
3.
|
Орнамент.
|
5
|
3
|
4.
|
Утворення смужкових форм та елементів. Смужкові рельєфні композиції.
|
2
|
4
|
5.
|
Ігрові і фантастичні композиції з паперу.
|
3
|
5
|
6.
|
Знайомство з рельєфними і скульптурними творами мистецтва.
|
В
процесі занять
|
|
7.
|
Створення виставок і підведення підсумків.
|
1
|
1
|
8.
|
Всього
|
17
|
17
|
* 0,5 год. на тиждень
Початковий курс
Тематичний план занять 5 – 6 класів ( 34 год. )
Варіант №2
№
|
Зміст
|
Кількість годин
5 клас*
|
Кількість годин
6 клас*
|
1.
|
Пластичні якості паперу та головні способи його формування
|
5
|
5
|
2.
|
Гофрування та декоративні форми з них.
|
6
|
6
|
3.
|
Орнамент.
|
10
|
6
|
4.
|
Утворення смужкових форм та елементів. Смужкові рельєфні композиції.
|
5
|
7
|
5.
|
Ігрові і фантастичні композиції з паперу.
|
6
|
8
|
6.
|
Знайомство з рельєфними і скульптурними творами мистецтва.
|
В процесі занять
|
|
7.
|
Створення виставок і підведення підсумків.
|
2
|
2
|
8.
|
Всього
|
34
|
34
|
* 1 год. на тиждень
Основний
курс
Тематичний план занять 7 клас ( 34 год. )
№
|
Зміст
|
Кіл-ть
годин
|
1.
|
Основи формоутворення.
|
2
|
2.
|
Рельєфні та об`ємні форми з паперу.
|
5
|
3.
|
Пластичні розробки листа, різноманітні види гофрування.
|
3
|
4.
|
Рельєфні декоративні композиції з паперової смужки.
|
5
|
5.
|
Стрічковий шрифт.
|
2
|
6.
|
Композиції на площині з накладних рельєфних композицій.
|
5
|
7.
|
Мала скульптурна пластика.
|
2
|
8.
|
Предметні конструкції з паперу.
|
4
|
9.
|
Силуети, ляльки, маски
|
4
|
10.
|
Знайомство з рельєфними творами мистецтва та скульптури
|
В процесі занять
|
11.
|
Створення виставок і підведення підсумків.
|
2
|
12.
|
Всього
|
34
|
Дизайнерський
курс
Тематичний план занять 8 клас ( 34 год. )
№
|
Зміст
|
Кіл-ть годин
|
1.
|
Пластична розробка листової поверхні.
|
4
|
2.
|
Тиснення на папері та імітація різноманітних матеріалів.
|
2
|
3.
|
Фактурні емульсії на папері.
|
5
|
4.
|
Рельєфний шрифт.
|
5
|
5.
|
Декоративно-рельєфна композиція.
|
6
|
6.
|
Геральдичні форми і тематичні композиції з них.
|
2
|
7.
|
Рельєфний і колажний плакат.
|
2
|
8.
|
Художне конструювання з паперу.
|
4
|
9.
|
Основи макетування
|
2
|
10.
|
Знайомство з рельєфними творами мистецтва, плаката, пано, проектами
оформлення.
|
В процесі занять
|
11.
|
Створення виставок і підведення підсумків.
|
2
|
12.
|
Всього
|
34
|
Тематичний план
5 клас
№
|
Зміст навчального
матеріалу
|
Практична
робота
|
1
|
Пластичні якості паперу та
головні способи його формування.
Папір як художній та конструктивний матеріал. Його незвичні пластичні
якості дозволяють створювати об`ємні рельєфні форми, різноманітні декоративні
композиції.
|
Відпрацювання технічних прийомів формування паперу на згин, злам,
скручування.
|
2
|
Гофрування та декоративні форми
з них.
Використання пластики аркуша і створення гофрування. Головні способи
створення гофрувального рельєфу.
|
Відпрацювання технічних прийомів. Зображення з паперової смужки
нескладних гофрувальнихформ: сонця, квітів, паркану, гармошки.
|
3
|
Орнамент.
Значення орнаменту в декоративно-прикладному мистецтві. Орнаментальні
сюжети та пластичні комбінації.
Ритмічна побудова елементів орнаменту.
|
Аналіз прикладів орнаментальних композицій.
Побудова декоративного мотиву з рослинних елементів.
|
4
|
Утворення смужкових форм та
елементів.
Смужкові рельєфні композиції.
Взаємодія смужкових елементів на площині та їх поєднання в нескладних
комбінаціях.
|
Створення декоративних елементів з смужки.
|
5
|
Ігрові і фантастичні композиції
з паперу.
Історія народних ігрових фігур. Характерні особливості об`ємних ігрових фігур.
|
Розгляд ілюстративного матеріалу по тадиційних та сучасних ігрових
фігірах.
|
6
|
Підсумок роботи.
|
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт
вихованців. Визначення кращих робіт учнів.
|
У процесі реалізації даної програми учні мають:
1) знати:
·
основні відомості про папір, історію його винайдення,
способи виготовлення та види обробки;
·
короткі відомості про історію виникнення та розвитку
мистецтва обробки паперу (витинанка,
оригамі, паперопластика);
·
історію виникнення та розвитку мистецтва
папероскручування;
·
історію виникнення та розвитку паперової іграшки;
·
основні види паперопластики, основи техніки: матеріали,
інструменти, основні паперові форми;
·
правила користування інструментами та матеріалами;
·
правила техніки безпеки;
·
правила організації робочого місця та робочого часу;
·
способи та прийоми
виготовлення виробів з паперу;
·
умовні позначки при виготовленні виробів з паперу;
·
читати схеми, працювати за схемами та складати їх;
·
основи декорування
та дизайну виробів;
·
правила участі у виставках різних рівнів;
·
правила роботи над авторськими роботами, проектами.
2) уміти:
·
користуватися інструментами, працювати з різними видами
паперу;
·
використовувати різні техніки обробки паперу (витинанка,
оригамі, паперопластика);
·
читати схеми, працювати за схемами, складати схеми
виготовлення власних виробів;
·
виготовляти паперові аплікації різних видів;
·
виготовляти вироби в техніці паперопластики різних видів
за схемами та зразками;
·
виготовляти вироби в стилі художня обробка паперу за
власним задумом;
·
виготовляти ігрові фігури;
·
виготовляти вироби практичного застосування;
·
застосовувати одержані знання в різних видах діяльності;
·
дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт.
Тематичний план
6 клас
№
|
Зміст навчального
матеріалу
|
Практична
робота
|
1
|
Пластичні
якості паперу та головні способи його формування.
Головні способи пластичної розробки форми з паперу, технічні особливості
формування паперової смужки та аркуша. Виразність рельєфних та об`ємних форм
з паперу.
|
Відпрацювання технічних прийомів формування паперової смужки та аркуша на
згин, злам, скручування.
|
2
|
Гофрування та декоративні форми
з них.
Художні особливості гофрування.
|
Відпрацювання технічних прийомів створення гофрування та простих
комбінацій.
|
3
|
Орнамент.
Побудова орнаменту, симетричне розташування декоративних елементів.
Створення композиції з рослиних елементів.
|
Вирішення орнаменту з рослинних елементів. Декоративна розетка.
|
4
|
Утворення смужкових форм та
елементів.
Смужкові рельєфні композиції. Побудова рельєфних композицій з смужки.
|
Огляд та аналіз декоративних творів мистецтва.
Побудова рослинних бардюр.
|
5
|
Ігрові і фантастичні композиції
з паперу.
Матеріал формування іграшки. Тверді, гнучкі, м`які форми.
|
Аналіз зразків ліпних та дерев`яні іграшок. Виконання
фантастичних композицій. Компонування паперових ігрових фігур на полощині.
|
6
|
Підсумок роботи.
|
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт
вихованців. Визначення кращих робіт учнів.
|
У процесі реалізації даної програми учні мають:
1) знати:
·
основні відомості про папір, історію його винайдення,
способи виготовлення та види обробки;
·
короткі відомості про історію виникнення та розвитку
мистецтва обробки паперу (витинанка,
оригамі, паперопластика);
·
історію виникнення та розвитку мистецтва
папероскручування;
·
історію виникнення та розвитку паперової іграшки;
·
основні види паперопластики, основи техніки: матеріали,
інструменти, основні паперові форми;
·
правила користування інструментами та матеріалами;
·
правила техніки безпеки;
·
правила організації робочого місця та робочого часу;
·
способи та прийоми
виготовлення виробів з паперу;
·
умовні позначки при виготовленні виробів з паперу;
·
читати схеми, працювати за схемами та складати їх;
·
основи декорування
та дизайну виробів;
·
правила участі у виставках різних рівнів;
·
правила роботи над авторськими роботами, проектами.
2) уміти:
·
користуватися інструментами, працювати з різними видами
паперу;
·
використовувати різні техніки обробки паперу (витинанка,
оригамі, паперопластика);
·
читати схеми, працювати за схемами, складати схеми
виготовлення власних виробів;
·
виготовляти паперові аплікації різних видів;
·
виготовляти вироби в техніці паперопластики різних видів
за схемами та зразками;
·
виготовляти вироби в стилі художня обробка паперу за
власним задумом;
·
виготовляти ігрові фігури;
·
виготовляти вироби практичного застосування;
·
застосовувати одержані знання в різних видах діяльності;
·
дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт.
Тематичний план
7 клас
№
|
Зміст навчального
матеріалу
|
Практична
робота
|
1
|
Основи формоутворення.
Особливості утворення і будови природних форм. Характерні ознаки
загального виду: симетричність, асиметричність, округлість, конфігурація та
ін..
|
Розбір будови рослинних форм на ілюстративному матеріалу. Конструювання з
дроту каркасу предмета.
|
2
|
Рельєфні та об`ємні форми з паперу.
Пластичні якості аркуша та його рельєфні прояви на згин, випуклість,
перелом. Різноманітні види паперових рельєфів.
|
Вправи на обробку техніки формовки аркуша та стрічки паперу.
|
3
|
Пластична розробка аркуша.
Різноманітні види гофрування.
Різноманітні види гофрування. Пластичні якості паперової поверхні.
Виділення окремих елементів поверхні.
Утворення рельєфних форм на поверхні використовуючи виріз, відгиб,
гофрування та вставки.
|
Розробки різноманітних видів рельєфних композицій на основі ілюстрацій та
образців.
|
4
|
Рельєфні декоративні композиції
з паперової смужки.
Пластичні якості витянутої паперової смужки. Створення декоративних
елементів із стрічки. Головні прийоми пластичної розробки смужки.
|
Створення рельєфних елементів з смужки. Виконання декоративного мотиву з
рослинних елементів. Декоративна розетка рослинним орнаментом.
|
5
|
Стрічковий шрифт.
Технологія створення стрічкових рельєфних шрифтів. Створення заголовку і
напису з паперової стрічки.
|
Робота над шрифтами по готовим образцям.
|
6
|
Композиції на плоскості з
накладних рельєфних елементів.
Накладні рельєфні елементи та декоративні композиції з них. Пластичні
особливочті рельєфних елементів.
|
Створення рельєфних елементів. Робота над рельєфом за зразком.
|
7
|
Мала скульптурна
пластика.
Робота з натури та по пам`яті над силуетами
тварин та птахів. Вивчення форм тварин і птахів.
|
Робота з ілюстративним матеріалом. Замальовки і ліплення фігурок тварин.
|
8
|
Предметні конструкції з паперу.
Конструктивні властивості паперу. Обє`мні форми з паперу
|
Виготовлення розгорток простих обє`мних форм: куба,
парелелепіпеда, півкулі. Виготовлення обє`мної форми коробочки чи
шкатулки. Конструювання предметних моделей: стола, стільця, відра.
|
9
|
Силуети, ляльки, маски
Пластичні властивості театралізованих форм. Плоскі ігрові форми з
рельєфними накладними елементами.
|
Розкрій форми театральних масок птиць та звірів. Виконання силуетів.
Виготовлення ляльок.
|
10
|
Підсумок роботи.
|
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт
вихованців. Визначення кращих робіт учнів.
|
У процесі
реалізації даної програми учні мають:
1) знати:
·
відомості про папір, історію його
винайдення, способи виготовлення та види
обробки;
·
основні утворення та будови природніх
форм, характерні ознаки загального виду;
·
історію виникнення та розвитку мистецтва
обробки паперу (витинанка, оригамі,
паперопластика);
·
історію виникнення та розвиту мистецтва
папероскручування;
·
основні види гофрування, основи техніки
гофрування: матеріали, інструменти;
·
пособи
та прийоми виготовлення виробів з гофруваного паперу та картону в різних
техніках;
·
правила користування інструментами та
матеріалами;
·
правила техніки безпеки;
·
правила організації робочого місця та
робочого часу;
·
прийоми поєднання різних технік обробки
паперу при виготовленні виробів;
·
технологію створення стрічкових
рельєфних шрифтів;
·
умовні позначки при виготовленні виробів
з паперу;
·
алгоритм роботи зі схемами (читати
схеми, працювати за схемами та складати їх);
·
основи кольорознавства та композиції;
·
правила участі у виставках різних
рівнів;
·
алгоритм роботи над авторськими роботами,
проектами.
2) уміти:
·
користуватися інструментами, працювати з
різними видами паперу;
·
використовувати різні техніки обробки
паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·
читати схеми, працювати за схемами,
складати схеми виготовлення власних виробів;
·
виготовляти вироби в техніці квілінгу
різних видів з гофрованого паперу та картону за схемами та зразками;
·
виготовляти вироби в техніці квілінгу з
гофруваного паперу та картону за власним задумом;
·
виготовляти заголовок стрічковим
рельєфним шрифтом;
·
виготовляти вироби практичного
застосування з рельєфними елементами;
·
застосовувати одержані знання в різних
видах діяльності;
·
дотримуватись акуратності, чіткості при
виконанні робіт.
Тематичний план
8 клас
№
|
Зміст навчального
матеріалу
|
Практична
робота
|
1
|
Пластична
розробка листової поверхні.
Пластичні та конструктивні якості листових матеріалів. Використання цих
якостей в створені рельєфу, конструкцій об`єма, макета.
|
Пластична розробка поверхні листа. Створення рельєфного фону.
|
2
|
Тиснення на папері та імітація
різноманітних матеріалів.
Механічна обробка листової поверхні. Значення різноманітних матеріалів та
технологій в створенні фактурних якостей на папері.
|
Створення зразків тиснення на тонкому та товстому папері. Виконання
аплікацій з тисненої фактури.
|
3
|
Фактурні емульсії на папері.
Технологічні особливості виготовлення фактур відтисків.
|
Виготовлення фактурних відтисків.
|
4
|
Рельєфний шрифт.
Створення смужкового шрифту.
|
Виготовлення рельєфних букв із смужки.
|
5
|
Декоративно рельєфна
композиція.
Види рельєфної композиції та їх вплив в декоративному та просторовому
оформлені.
|
Замальовки лінійних декоративних композицій.
|
6
|
Геральдичні форми і тематичні
композиції.
Головні форми та елементи в геральдиці.
|
Створення нескладних композиційних сюжетів з листа, смужки.
|
7
|
Рельєфний і колажний плакат.
Рельєфний і колажний плакат. Особливості сприймання рельєфного плаката.
|
Створення ескізу плаката з вирористанням рельєфного шрифта.
|
8
|
Художнє конструювання з паперу.
Художні основи художнього конструювання. Вибір матеріалу для рішення
художніх задач.
|
Огляд зразків та ілюстрацій. Створення ескізів, розгорток та об`ємних зразків упаковки.
|
9
|
Основи макетування.
Елементи та форми композицій. Технологія
створення макетних форм.
|
Ескізи для роботи над макетною композицією. Виготовлення розгорток і форм
головних елементів композиції.
|
10
|
Підсумок роботи.
|
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт
вихованців. Визначення кращих робіт учнів.
|
У процесі
реалізації даної програми учні мають:
1) знати:
·
відомості про папір, історію його
винайдення, способи виготовлення та види
обробки;
·
основні пластичні та констуктивні якості
листових матеріалів;
·
технологічні особливості виготовлення
фактур видтисків;
·
основні види рельєфного шрифта, основи
техніки: матеріали, інструменти;
·
види декоративної рельєфної композиції;
·
правила користування інструментами та
матеріалами;
·
правила техніки безпеки;
·
правила організації робочого місця та
робочого часу;
·
технологію створення стрічкових
рельєфних шрифтів;
·
умовні позначки при виготовленні виробів
з паперу;
·
основні форми та елементи герельдики;
·
основи кольорознавства та композиції;
·
особливості рельєфного плаката;
·
правила участі у виставках різних
рівнів;
·
алгоритм роботи над авторськими
роботами, проектами.
2) уміти:
·
користуватися інструментами, працювати з
різними видами паперу;
·
використовувати різні техніки обробки
паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·
читати схеми, працювати за схемами,
складати схеми виготовлення власних виробів;
·
виготовляти заголовок стрічковим
рельєфним шрифтом;
·
виготовляти вироби практичного
застосування з рельєфними елементами;
·
виготовляти застосовувати одержані
знання в різних видах діяльності;
·
дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт
Немає коментарів:
Дописати коментар