Курс за вибором "Художня обробка паперу"

Управління освіти виконавчого комітету
Шепетівської міської ради
Хмельницької області




Навчальна програма з курсу
"Художня обробка паперу"


Початковий, основний, дизайнерський курс


Шепетівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №3
вчитель: Окунєвич Тетяна Петрівна
спеціаліст вищої категорії,
"старший вчитель"




Шепетівка

2014



ЗМІСТ
1.           Пояснювальна записка ..................................стр. 3 - 6
2.           Зміст програми .............................................стр. 7 - 10
3.           Тематичний план...............................................стр. 11
·                               5 клас..........................................стр. 11 - 13
·                               6 клас..........................................стр. 13 - 15
·                               7 клас..........................................стр. 16 - 19
·                               8 клас..........................................стр. 19 - 21
          4. Бібліографія.................................................................стр. 22


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Декоративно-прикладне мистецтво стало невід’ємною часткою дитячого художнього виховання. Дуже рано відбувається перше знайомство дітей з головними композиціями будовами фрагментів, малих пластичних форм. В шкільній практиці ці перші художні навики мають помітний вплив на всю творчу діяльність учнів. Особливо це видно в художній діяльності: оформенні свят, тематичних вечорів, стендів та ін.
Для декоративно-прикладних та оформлювальних робіт в даному випадку взяти такий розповсюджений матеріал, як папір, що має великі пластичні та образотворчі можливості. Оволодіння головними прийомами роботи з папером дозволяє використовувати їх при вирішенні найрізноманітніших оформлювальних завдань.
Не завжди можливо наперед передбачити, як поведе себе папір при різних способах формовки, тіснення, з`єднання з поверхнею та ін. Як правило, дійсне відкриття властивостей матеріалу відбувається в процесі роботи з ним – при створенні пластичних композицій: рельєфних орнаментів, декоративних решіток, оформлювальних конструкцій, марок, масок та ін. При чому не рідко сам матеріал підказує художнику-початківцю найбільш виразне рішення. Паперопластика в декоративному оформленні використовується порівняно давно.
Мета курсу: навчити учнів виготовляти картинки, панно та декоративні вироби і сувеніри у різних техніках, збагачувати емоційно естетичних досвід, стимулювати їх до власної творчої діяльності до самовираження та самовдосконалення, формувати цінносні орієнтири, потребу творчої самореарізації.
 Основні завдання курсу:
 Пізнавальні - дають змогу учням отримувати нові знання, отримувати нові практичні вміння та навички.
 Виховні - сприяють формуванню вміння раціонально використовувати час та матеріали для виконання робіт.
 Розвивальні - формують творче мислення, вміння міркувати, робити розрахунки, ескізи, викликає інтерес і потребу в інших знаннях та вміннях.
 Евристичні – дають змогу самостійно  творити, використовувати нові техніки та способи виготовлення виробів, оволодівати новими прийомами діяльності.
 Не зайвим буде вказати на велике значення техніки паперопластики як дидактичного засобу навчання у курсі за вибором, що:
·        розвиває моторику рук;
·        розвиває сприйняття, почуття;
·        розвиває естетичний смак;
·        розвиває спостережливість, увагу, уяву;
·        розвиває здатність правильно складати план виконання робіт, особливо при виготовленні великих форм;
·        сприяє розвитку всіх розумових процесів;
·        сприяє ознайомленню з довкіллям, новими матеріалами, інструментами;
·        сприяє опануванню різних типів практичної роботи;
·        ініціює творче мислення, фантазію;
·        підвищує рівень художньо-естетичного сприймання;
·        збагачує життєвий та художній досвід, емоційну сферу;
·        стимулює пошукову діяльність, здатність виконувати завдання  різними способами.
 Отже, навчання техніці папеперопластики в навчальному процесі  формує  компетентності вихованця.
1.     Пізнавальну: оволодіння знаннями про папір, його виробництво, види, властивості, способи конструювання з паперу.
2.     Практичну: формування вмінь і навичок роботи з папером; виготов-лення виробів у різних техніках, застосування основних прийомів роботи.
3.     Творчу: формування творчої особистості, емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; задоволення потреби особистості у творчій  самореалізації.
4.     Соціальну: виховання культури праці; формування дружніх стосунків у колективі; відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги.
Вивчення  курсу художня обробка паперу за даною програмою тісно пов'язане з такими курсами як оригамі, квілінг, витинанка, паперова аплікація, моделювання виробів з паперу.
Програма курсу за вибором розрахована на роботу за трьома рівнями програми: початковий курс – 2 роки (17 та 34 годин на рік відповідно); основний курс – 1 рік навчання (34 годин на рік); дизайнерський курс – 1рік навчання (34 годин на рік).
Кількісний склад навчальної групи становить 10-15 учнів (5 – 8 класів)
Заняття початкового курсу розраховано на два роки. В цій групі займаються учні 5 – 6 класів.
Перший рік головну увагу звертають декоративній композиції, а також пластичній розробці образотворчої форми та елементів. Учні знайомляться із зразками декоративно-прикладного мистецтва в різноманітних сферах народної творчості. На перших заняттях надаємо перевагу основами пластичної розробки паперу і створенню нескладних композицій.
На другому році занять закріпляються технічні навички формовки паперової смужки та листа. Робляться перші спроби створення самостійних пластичних композицій та ігрових фігур з паперу.
Програма основного курсу розрахована на один рік. В цій групі учні 7 класу. Головну увагу звертають на створення рельєфних композицій з паперу та гофрування форм. Учні знайомляться з загальними основами формоутворенням.
Розглядаються закономірності виникнення і розвитку природних форм та структур. За допомогою ескізів утворюються декоративні розробки з паперової смужки та рельєфних накладних елеменів.
Програма дизайнерського курсу розрахована на один рік – вікова категорія – 8 клас. Робота в цій групі повинна будуватись з таким розрахунком, щоб як можна більше використовуватись творчу самостійність та ініціативність учнів.
Перелік обладення: різні види паперу, олівець, лінійка, циркуль, гумка, клей, ножиці та ін.
Прогнозований результат:
·        набуття учнями навиків роботи в різних паперових техніках;
·        розроблення авторських моделей, конструкцій, дизайн проектів;
·        формування творчої особистості, дружніх стосунків, відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги, творчого використання національних традицій.
Учнівські роботи можуть знайти практичне застосування в тематичному оформленні класу та школи.





















Початковий курс
Тематичний план занять 5 – 6 класів ( 17 год. )
Варіант №1
Зміст
Кіл-сть годин
5 клас*
Кіл-сть годин
6 клас*
1.
Пластичні якості паперу та головні способи його формування
3
2
2.
Гофрування та декоративні форми з них.
3
2
3.
Орнамент.
5
3
4.
Утворення смужкових форм та елементів. Смужкові рельєфні композиції.
2
4
5.
Ігрові і фантастичні композиції з паперу.
3
5
6.
Знайомство з рельєфними і скульптурними творами мистецтва.
В процесі занять
7.
Створення виставок і підведення підсумків.
1
1
8.
Всього
17
17

*  0,5 год. на тиждень


Початковий курс
Тематичний план занять 5 – 6 класів ( 34 год. )
Варіант №2
Зміст
Кількість годин
5 клас*
Кількість годин
 6 клас*
1.
Пластичні якості паперу та головні способи його формування
5
5
2.
Гофрування та декоративні форми з них.
6
6
3.
Орнамент.
10
6
4.
Утворення смужкових форм та елементів. Смужкові рельєфні композиції.
5
7
5.
Ігрові і фантастичні композиції з паперу.
6
8
6.
Знайомство з рельєфними і скульптурними творами мистецтва.
В процесі занять
7.
Створення виставок і підведення підсумків.
2
2
8.
Всього
34
34

*  1 год. на тиждень


Основний курс
Тематичний план занять 7 клас ( 34 год. )

Зміст
Кіл-ть годин
1.
Основи формоутворення.
2
2.
Рельєфні та об`ємні форми з паперу.
5
3.
Пластичні розробки листа, різноманітні види гофрування.
3
4.
Рельєфні декоративні композиції з паперової смужки.
5
5.
Стрічковий шрифт.
2
6.
Композиції на площині з накладних рельєфних композицій.
5
7.
Мала скульптурна пластика.
2
8.
Предметні конструкції з паперу.
4
9.
Силуети, ляльки, маски
4
10.
Знайомство з рельєфними творами мистецтва та скульптури
В процесі занять
11.
Створення виставок і підведення підсумків.
2
12.
Всього
34



Дизайнерський курс
Тематичний план занять 8 клас ( 34 год. )

Зміст
Кіл-ть годин
1.
Пластична розробка листової поверхні.
4
2.
Тиснення на папері та імітація різноманітних матеріалів.
2
3.
Фактурні емульсії на папері.
5
4.
Рельєфний шрифт.
5
5.
Декоративно-рельєфна композиція.
6
6.
Геральдичні форми і тематичні композиції з них.
2
7.
Рельєфний і колажний плакат.
2
8.
Художне конструювання з паперу.
4
9.
Основи макетування
2
10.
Знайомство з рельєфними творами мистецтва, плаката, пано, проектами оформлення.
В процесі занять
11.
Створення виставок і підведення підсумків.
2
12.
Всього
34




Тематичний план
5 клас

Зміст навчального матеріалу
Практична
робота
1
Пластичні якості паперу та головні способи його формування.
Папір як художній та конструктивний матеріал. Його незвичні пластичні якості дозволяють створювати об`ємні рельєфні форми, різноманітні декоративні композиції.

Відпрацювання технічних прийомів формування паперу на згин, злам, скручування.

2
Гофрування та декоративні форми з них.
Використання пластики аркуша і створення гофрування. Головні способи створення гофрувального рельєфу.

Відпрацювання технічних прийомів. Зображення з паперової смужки нескладних гофрувальнихформ: сонця, квітів, паркану, гармошки.
3
Орнамент.
Значення орнаменту в декоративно-прикладному мистецтві. Орнаментальні сюжети та пластичні комбінації.
Ритмічна побудова елементів орнаменту.

Аналіз прикладів орнаментальних композицій. Побудова декоративного мотиву з рослинних елементів.
4
Утворення смужкових форм та елементів.
Смужкові рельєфні композиції.
Взаємодія смужкових елементів на площині та їх поєднання в нескладних комбінаціях.

Створення декоративних елементів з смужки.
5
Ігрові і фантастичні композиції з паперу.
Історія народних ігрових фігур. Характерні особливості об`ємних ігрових фігур.

Розгляд ілюстративного матеріалу по тадиційних та сучасних ігрових фігірах.
6
Підсумок роботи.
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт вихованців. Визначення кращих робіт учнів.





У процесі реалізації даної програми учні мають:
1) знати:
·        основні відомості про папір, історію його винайдення, способи виготовлення та види обробки;
·        короткі відомості про історію виникнення та розвитку мистецтва обробки паперу  (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        історію виникнення та розвитку мистецтва папероскручування;
·        історію виникнення та розвитку паперової іграшки;
·        основні види паперопластики, основи техніки: матеріали, інструменти, основні паперові форми;
·        правила користування інструментами та матеріалами;
·        правила техніки безпеки;
·        правила організації робочого місця та робочого часу;
·        способи  та прийоми виготовлення виробів з паперу;
·        умовні позначки при виготовленні виробів з паперу;
·        читати схеми, працювати за схемами та складати їх;
·        основи  декорування та дизайну виробів;
·        правила участі у виставках різних рівнів;
·        правила роботи над авторськими роботами, проектами.
2) уміти:
·        користуватися інструментами, працювати з різними видами паперу;
·        використовувати різні техніки обробки паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        читати схеми, працювати за схемами, складати схеми виготовлення власних виробів;
·        виготовляти паперові аплікації різних видів;
·        виготовляти вироби в техніці паперопластики різних видів за схемами та зразками;
·        виготовляти вироби в стилі художня обробка паперу за власним задумом;
·        виготовляти ігрові фігури;
·        виготовляти вироби практичного застосування;
·        застосовувати одержані знання в різних видах діяльності;
·        дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт.










Тематичний план
6 клас

Зміст навчального матеріалу
Практична
робота
1
Пластичні якості паперу та головні способи його формування.
Головні способи пластичної розробки форми з паперу, технічні особливості формування паперової смужки та аркуша. Виразність рельєфних та об`ємних форм з паперу.

Відпрацювання технічних прийомів формування паперової смужки та аркуша на згин, злам, скручування.
2
Гофрування та декоративні форми з них.
Художні особливості гофрування.

Відпрацювання технічних прийомів створення гофрування та простих комбінацій.
3
Орнамент.
Побудова орнаменту, симетричне розташування декоративних елементів. Створення композиції з рослиних елементів.

Вирішення орнаменту з рослинних елементів. Декоративна розетка.
4
Утворення смужкових форм та елементів.
Смужкові рельєфні композиції. Побудова рельєфних композицій з смужки.
Огляд та аналіз декоративних творів мистецтва. Побудова рослинних бардюр.
5
Ігрові і фантастичні композиції з паперу.
Матеріал формування іграшки. Тверді, гнучкі, м`які форми.

Аналіз зразків ліпних та дерев`яні іграшок. Виконання фантастичних композицій. Компонування паперових ігрових фігур на полощині.
6
Підсумок роботи.
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт вихованців. Визначення кращих робіт учнів.










У процесі реалізації даної програми учні мають:
1) знати:
·        основні відомості про папір, історію його винайдення, способи виготовлення та види обробки;
·        короткі відомості про історію виникнення та розвитку мистецтва обробки паперу  (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        історію виникнення та розвитку мистецтва папероскручування;
·        історію виникнення та розвитку паперової іграшки;
·        основні види паперопластики, основи техніки: матеріали, інструменти, основні паперові форми;
·        правила користування інструментами та матеріалами;
·        правила техніки безпеки;
·        правила організації робочого місця та робочого часу;
·        способи  та прийоми виготовлення виробів з паперу;
·        умовні позначки при виготовленні виробів з паперу;
·        читати схеми, працювати за схемами та складати їх;
·        основи  декорування та дизайну виробів;
·        правила участі у виставках різних рівнів;
·        правила роботи над авторськими роботами, проектами.


2) уміти:
·        користуватися інструментами, працювати з різними видами паперу;
·        використовувати різні техніки обробки паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        читати схеми, працювати за схемами, складати схеми виготовлення власних виробів;
·        виготовляти паперові аплікації різних видів;
·        виготовляти вироби в техніці паперопластики різних видів за схемами та зразками;
·        виготовляти вироби в стилі художня обробка паперу за власним задумом;
·        виготовляти ігрові фігури;
·        виготовляти вироби практичного застосування;
·        застосовувати одержані знання в різних видах діяльності;
·        дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт.










Тематичний план
7 клас
Зміст навчального матеріалу
Практична
робота
1
Основи формоутворення.
Особливості утворення і будови природних форм. Характерні ознаки загального виду: симетричність, асиметричність, округлість, конфігурація та ін..

Розбір будови рослинних форм на ілюстративному матеріалу. Конструювання з дроту каркасу предмета.
2
Рельєфні та об`ємні форми з паперу.
Пластичні якості аркуша та його рельєфні прояви на згин, випуклість, перелом. Різноманітні види паперових рельєфів.

Вправи на обробку техніки формовки аркуша та стрічки паперу.
3
Пластична розробка аркуша. Різноманітні види гофрування.
Різноманітні види гофрування. Пластичні якості паперової поверхні. Виділення окремих елементів поверхні.
Утворення рельєфних форм на поверхні використовуючи виріз, відгиб, гофрування та вставки.

Розробки різноманітних видів рельєфних композицій на основі ілюстрацій та образців.

4
Рельєфні декоративні композиції з паперової смужки.
Пластичні якості витянутої паперової смужки. Створення декоративних елементів із стрічки. Головні прийоми пластичної розробки смужки.

Створення рельєфних елементів з смужки. Виконання декоративного мотиву з рослинних елементів. Декоративна розетка рослинним орнаментом.
5
Стрічковий шрифт.
Технологія створення стрічкових рельєфних шрифтів. Створення заголовку і напису з паперової стрічки.

Робота над шрифтами по готовим образцям.

6
Композиції на плоскості з накладних рельєфних елементів.
Накладні рельєфні елементи та декоративні композиції з них. Пластичні особливочті рельєфних елементів.

Створення рельєфних елементів. Робота над рельєфом за зразком.
7
Мала скульптурна
пластика.
Робота з натури та по пам`яті над силуетами тварин та птахів. Вивчення форм тварин і птахів.
Робота з ілюстративним матеріалом. Замальовки і ліплення фігурок тварин.
8
Предметні конструкції з паперу.
Конструктивні властивості паперу. Обє`мні форми з паперу
Виготовлення розгорток простих обє`мних форм: куба, парелелепіпеда, півкулі. Виготовлення обє`мної форми коробочки чи шкатулки. Конструювання предметних моделей: стола, стільця, відра.
9
Силуети, ляльки, маски
Пластичні властивості театралізованих форм. Плоскі ігрові форми з рельєфними накладними елементами.
Розкрій форми театральних масок птиць та звірів. Виконання силуетів. Виготовлення ляльок.
10
Підсумок роботи.
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт вихованців. Визначення кращих робіт учнів.


У процесі реалізації даної програми учні мають:
1)  знати:
·        відомості про папір, історію його винайдення, способи  виготовлення та види обробки;
·        основні утворення та будови природніх форм, характерні ознаки загального виду;
·        історію виникнення та розвитку мистецтва обробки паперу  (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        історію виникнення та розвиту мистецтва папероскручування;
·        основні види гофрування, основи техніки гофрування: матеріали, інструменти;
·        пособи  та прийоми виготовлення виробів з гофруваного паперу та картону в різних техніках;
·        правила користування інструментами та матеріалами;
·        правила техніки безпеки;
·        правила організації робочого місця та робочого часу;
·        прийоми поєднання різних технік обробки паперу при виготовленні виробів;
·        технологію створення стрічкових рельєфних шрифтів;
·        умовні позначки при виготовленні виробів з паперу;
·        алгоритм роботи зі схемами (читати схеми, працювати за схемами та складати їх);
·        основи кольорознавства та композиції;
·        правила участі у виставках різних рівнів;
·        алгоритм роботи над авторськими роботами, проектами.
2) уміти:
·        користуватися інструментами, працювати з різними видами паперу;
·        використовувати різні техніки обробки паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        читати схеми, працювати за схемами, складати схеми виготовлення власних виробів;
·        виготовляти вироби в техніці квілінгу різних видів з гофрованого паперу та картону за схемами та зразками;
·        виготовляти вироби в техніці квілінгу з гофруваного паперу та картону за власним задумом;
·        виготовляти заголовок стрічковим рельєфним шрифтом;
·        виготовляти вироби практичного застосування з рельєфними елементами;
·        застосовувати одержані знання в різних видах діяльності;
·        дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт.







Тематичний план
8 клас

Зміст навчального матеріалу
Практична
робота
1
Пластична розробка листової поверхні.
Пластичні та конструктивні якості листових матеріалів. Використання цих якостей в створені рельєфу, конструкцій об`єма, макета.

Пластична розробка поверхні листа. Створення рельєфного фону.

2
Тиснення на папері та імітація різноманітних матеріалів.
Механічна обробка листової поверхні. Значення різноманітних матеріалів та технологій в створенні фактурних якостей на папері.

Створення зразків тиснення на тонкому та товстому папері. Виконання аплікацій з тисненої фактури.
3
Фактурні емульсії на папері.
Технологічні особливості виготовлення фактур відтисків.

Виготовлення фактурних відтисків.

4
Рельєфний шрифт.
Створення смужкового шрифту.

Виготовлення рельєфних букв із смужки.
5
Декоративно рельєфна композиція.
Види рельєфної композиції та їх вплив в декоративному та просторовому оформлені.

Замальовки лінійних декоративних композицій.

6
Геральдичні форми і тематичні композиції.
Головні форми та елементи в геральдиці.

Створення нескладних композиційних сюжетів з листа, смужки.
7
Рельєфний і колажний плакат.
Рельєфний і колажний плакат. Особливості сприймання рельєфного плаката.

Створення ескізу плаката з вирористанням рельєфного шрифта.
8
Художнє конструювання з паперу.
Художні основи художнього конструювання. Вибір матеріалу для рішення художніх задач.

Огляд зразків та ілюстрацій. Створення ескізів, розгорток та об`ємних зразків упаковки.
9
Основи макетування.
Елементи та форми композицій. Технологія
створення макетних форм.

Ескізи для роботи над макетною композицією. Виготовлення розгорток і форм головних елементів композиції.
10
Підсумок роботи.
Підсумок роботи курсу за рік. Проведення виставки робіт вихованців. Визначення кращих робіт учнів.


У процесі реалізації даної програми учні мають:
1)  знати:
·        відомості про папір, історію його винайдення, способи  виготовлення та види обробки;
·        основні пластичні та констуктивні якості листових матеріалів;
·        технологічні особливості виготовлення фактур видтисків;
·        основні види рельєфного шрифта, основи техніки: матеріали, інструменти;
·        види декоративної рельєфної композиції;
·        правила користування інструментами та матеріалами;
·        правила техніки безпеки;
·        правила організації робочого місця та робочого часу;
·        технологію створення стрічкових рельєфних шрифтів;
·        умовні позначки при виготовленні виробів з паперу;
·        основні форми та елементи герельдики;
·        основи кольорознавства та композиції;
·        особливості рельєфного плаката;
·        правила участі у виставках різних рівнів;
·        алгоритм роботи над авторськими роботами, проектами.
2) уміти:
·        користуватися інструментами, працювати з різними видами паперу;
·        використовувати різні техніки обробки паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        читати схеми, працювати за схемами, складати схеми виготовлення власних виробів;
·        виготовляти заголовок стрічковим рельєфним шрифтом;
·        виготовляти вироби практичного застосування з рельєфними елементами;
·        виготовляти застосовувати одержані знання в різних видах діяльності;
·        дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт


Немає коментарів:

Дописати коментар