12 лютого 2017

Виховна година на тему: «На доброму серці тримається світ»


Виховна година на тему: «На доброму серці тримається світ»

Мета. Визначити й окреслити суть категорій добра і зла. Формувати чуйність, доброзичливість, засуджувати почуття заздрості й злості. Виховувати бажання зростати добрими, справедливими, чуйними.
Хід:
Епіграф: (слайд №1)
 Добро, яке ти робиш від серця, ти робиш завжди для себе. (Л. Толстой) 
Вчитель. 
Дорогі діти! Ми провели з вами багато виховних годин та уроків, на яких обговорювали людські чесноти.  Назвіть їх.
--- (Діти називають: совість, чесність, доброта, сміливість, байдужість, наполегливість, мужність, скромність, чесність, подільчивість, відповідальність).
 Людські  чесноти  важливі  всі. Я пропоную вам вибрати одну, на ваш погляд,  якою обов’язково  повинна бути наділена людина. Прикрипіть кольоровий смайлик,   що відповідають обраній рисі характеру.
(слайд №2) ) (На слайді надписи  рис характеру: сміливість, чесність, доброта, совість. Діти прикріплюють свої смайлики).
Вчитель.
 А тепер об’єднайтеся в групи, залежно від обраної риси характеру і сядьте за столи. Оберіть головуючого групи.
(Діти об’єднуються в групи. Головуючий керує роботою групи .
(слайд №3)
Завдання 1. Обговорення в групах, наведення переконливих доказів того, що саме обрана риса є найголовнішою.
(Діти працюють у групах. Обраний учень презентує роботу ).
* Совість  - це  коли  залишаєшся  людиною, незалежно  від  того  багатий  ти  чи  бідний. Совість  дозволяє  людині  бути  переконаним  у  тому, робить  він  добро  чи  зло. Коли  людина  робить  все  правильно  її  совість  не  мучить.
* Чесність -  це  одна  із  ознак  людських  чеснот, включає в  себе  правдивість і  принциповість, щирість  перед іншими і самим  собою. Чесній  людині  завжди  довіряють, тому  ми  поважаємо  чесних дітей і  самі  намагаємося  бути  такими.
* Доброта це  дружнє  ставлення  до  людей, це  щирість  і  щедрість  людської  душі, це  прагнення  людини  робити  добро, поступитися  місцем  у  транспорті, допомогти  другові   у скрутному  становищі. Добро – це крила, на  яких  тримається  людство.
* Сміливість  це здатність  нічого  не  боятися, це  якість  характеру ,осмілитися  зробити  що  небудь.
* Милосердя — діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу. Це є втіленням високої любові до ближніх. У християнському віровченні обов'язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати, спраглого напоїти, голого одягнути, недужого відвідати, померлого поховати. Вияв духовного милосердя - це добра порада. Милосердя ґрунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. 
Вчитель.
 Ви обрали різні людські чесно­ти і це добре, що кожен із вас має свої погляди  і свою думку, яка має право на життя. Але я теж обрала, рису характеру. Яку? Послухайте вірш і визначте, яку людську чесноту я  обрала. (слайд №4)
(Вчитель читає вірш).


Врятує світ краса
— Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла — людина вже не та.
Тож, люди, на землі
Спішіть добро творити,
Щоб нам не. згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.


Вчитель.
 Мабуть, ви здогадалися, що цю виховну годину ми присвятимо доброті. (слайд №5)
Виховна година на тему: «На доброму серці тримається світ»
Милосердя та доброта ще з давніх часів були традицією нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділиться шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, порятувати хворого, захистити скривдженого
Наш народ завжди дотримувався заповідей Божих, склав багато прислів’їв про духовні цінності людини.
(слайд №6)
Завдання 2. Гра „Доповни прислів’я
на слайді є початок прислів’я потрібно знайти закінчення
Хто добра людям бажає, той і сам …добро має.
Добре діло твори …сміло.
Добро не лихо, ходить у світі … тихо.
Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще … добрішим.
Добро роби скільки можеш, від того ніколи не … занеможеш.
Від добра добра …не шукають.
Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини …добра душа.
Не одежа людину красить, …а добрі діла.
Сьогодні я хочу звернутися до вашої душі.
Завдання 3. Вчитель: Питання для розгляду.
(слайд №7) Що ми вкладаємо у поняття добра і зла? ” 
(слайд №8) Що таке добро?
 (слайд №9) Добро – це життя людини заради інших, щире бажання допомогти, любов до батьків, ближніх, Батьківщини, здатність до самопожертви. ”
(слайд №10) Що таке зло? ” 
(слайд №11) Зло – це прагнення людини отримати від життя усе, не рахуючись ні з ким, замкнутість і зацикленість на власних проблемах, інтересах, амбіціях.
- Як проявляються добро і зло у людському житті?
Завдання 4.  (слайд №12)  Гра ЖИТТЕВА СИТУАЦІЯ вирішення ЇЇ
(командне обговорення) Я пропоную учасникам гри придумати закінчення. (Перед початком гри треба пояснити суть рольової гри, у якій учасники уявляють себе на місці тих людей, про яких йдеться в навчальній ситуації, мотивують свою поведінку і обгрунтовують її доцільність. Проведення рольової гри обов’язково включає визначення теми і мети заняття. )
Послухайте невеличкі оповідання, що потребують великих роздумів.
1. Розповідь із життя
Якось старенька мати приїхала до свого сина, який жив у місті, привезла різних гостинців із села. Син попросив матір прогулятися містом. Гуляючи, старенька часто зупинялась, щоб перепочити. Вони сіли в сквері на лавку. Син відійшов і сказав, що скоро повернеться. Довго виглядала мати свого наймилішого сина, але він не повернувся. Коли люди питали, як вона сюди потрапила, старенька відповіла, що заблукала. Адже її син учений, він не міг залишити її, запевняла мати. Вона не могла й подумати, що він її залишив назавжди.
·                             Чи є серце в такої людини? Якщо є, то яке воно?
·                             Чи достатньо одного розуму для морально вихованої людини?
2. Святковий обід
Ніна живе у великій родині. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить, і з неї капає на стіл.
Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на іменини приготує святковий обід. На свято Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде, а в неї руки тремтять. Подруги сміятимуться».
Ніна тихенько каже:
– Мамо, нехай бабуся з нами за стіл не сідає. Чого?- дивується мати. У неї руки тремтять. На стіл капає.
Мама зблідла. Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: «Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною».
3. Нова учениця
Стояла тиша. Раптом у двері хтось постукав. У клас зайшов директор і сказав: «Сьогодні у нас нова учениця». Всі побачили маленьку дівчинку. Тридцять пар очей дивилися на нову школярку. Дівчинка була горбатою.
В учителя забилося  серце. Він дивився в очі школярам, сам відчував, що в його очах – молитва: «Хай не побачить дівчинка у ваших поглядах, дорогі діти, ні подиву, ні насмішки».
В дитячих очах учитель побачив радість: приїхала нова учениця. Вони дивилися тільки в очі і ласкаво посміхалися.
Учитель сказав: «Її звати Оля. Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй своїм місцем за першою партою? Бачите, яка вона маленька». Всі шість хлопчиків і дівчаток, які сиділи за першою партою, підняли руки і стали просити:   «Я…я..».
Оля сіла за першу парту.
4. Образливе слово.
Одного разу Син розсердився на свою Матір і сказав їй грубе, образливе слово. Заплакала Матір. Схаменувся Син, жаль йому стало Матері. Не спав цілу ніч, не дає йому спокою совість: адже він образив Матір.
Йшли роки. Син став дорослою людиною. Прийшов час їхати в далекий край. Поклонився Син Матері і говорить:
— Простіть мене, Мамо, за образливе слово.
— Прощаю, — відповіла Мати і зітхнула.
— Забудьте, Мамо, про те, що я сказав образливе слово. Задумалась Матір, засумувала. На її очах з'явилися сльози. Говорить вона Сину:
— Хочу забути, але не можу. Рана від занози заживає і сліду не залишає. А рана від слова заживає, але залишає глибокий слід.
5. «Чому дідусь такий добрий сьогодні»
Поліз Андрійко на шовковицю: привабили чорні ягоди. Навтішався вволю, а тут дощ пішов.
Пересидів Андрійко дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивиться — сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов після дощу в сад.
«Що ж його робити?» — думає Андрійко. — Злізати з шовковиці — струсиш на дідуся всю воду з листя, змокне під дощем, захворіє.
Сидить Андрійко, притулившись до гілки, боїться поворухнутися. Жде, поки дідусь до хати піде, а він не йде. Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:
— Чому це ти сидиш на дереві, внучку?
— Боюсь струсити на вас краплі, дідусю...
— Злазь, Андрійку!
Дідусь відійшов. Андрійко зліз з шовковиці. Дідусь пригорнув і поцілував Андрійка.
— Чому це дідусь такий добрий сьогодні? — з подивом подумав онук.
·           Як ви думаєте, що впливає на гарні і погані вчинки людини?
·           Що штовхає дітей на такий шлях? (Відповіді учнів) 
·           Бути добрим не легко. Треба менше говорити про добро, а просто постійно його робити. 
Вчитель. Діти, на мій погляд, ви правильний зробили висновок, що добро слід починати із себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь-кого з дітей), з  Насті,  Даши й Івана. Тобто воно починається з кожного із нас.
Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина: від народження і до смерті. З чого ж починається дорога добра? А починається вона зі ставлення кожної людини до оточуючого світу.
(слайд №13) Завдання 5. Метод «Кубування».
(Вчитель заздалегідь виготовляє куб. На кожній із граней написано одне з питань чи завдань. Учень кидає куб і відповідає на питання, яке йому випало на певній грані).
Приклад питань на гранях.
— Кого в класі ти назвеш добрим?
— Розкажи про добрі вчинки одного з однокласників.
— Пригадай, кого ти нещодавно образив. Знайди спосіб вибачитися.
— Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.
— Зроби комплімент сусідові (сусідці) по парті.
— Чи вважаєш ти себе доброю людиною і чому?
Завдання 6. 
Вчитель. Вашим домашнім завданням було дібрати вірші про добро. Наприклад
(Кожна група декламує дібраний вірш).
* * *


Виростай, дитино, каже мені мати,
І розкриється весь світ тобі
— Зможеш легко труднощі долати.
Як повік не зрадиш доброті!
Пожалій мурашечку, І полий ромашечку,
Кущик посади! При потребі старшому,
Меншому і слабшому
Вмій допомогти




* * *
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай живе ця істина стара:
Людина починається з добра!

* * *
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти вкопай і почисть криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.


* * *


Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
Щоб потім все життя його творить святе.
Плекайте крізь роки троянди ніжні й жито.
Тримайте у руках, як сонце золоте.
Даруймо для людей погожі дні весняні,
Щоб щедрим садом вік святився небокрай.
Щоби пісні лунали до нестями
І повнився добром наш дім і рідний край.



Вчитель. Про  добро можна  багато і красиво розповідати, говорити,  мріяти. Але  слова  не  принесуть  ніякої  користі,  якщо  добрі  діла  не втілювати в життя, якщо гарні слова залишаться лише словами. Отож  я  особисто  впевнена, що  кожна людина  може і   повинна  в  собі  зрощувати  добро. У прислів’  сказано: «На доброму серці тримається світ»». Якщо хочеш, щоб тебе оточувало добро, то пам’ятай: «Добро починається з тебе».
Завдання 7. Хвилинка  фантазії  (СЛАЙД №14)
Якщо  б  до  вас  прийшов  чарівник, щоб  ви  попросили  у  нього: красивий  одяг , гарну  зовнішність, подарунки, чуйне  серце  чи  ще  щось ?(я  перша---
Я  б  попросила  в  чарівника, щоб  ви  в  майбутньому  були  людьми  з  красивою, доброю  душею .
«Серце  людських  чеснот»
 Вчитель. Зараз  ми  з  вами створимо  серце  людських  чеснот. На партах у вас є смайлики різних кольорів, прикріпіть  їх  на серце, що знаходиться на  дошці .
(На смайликах записано: малиновий — доброта, жовта — совість, салатовий— сміливість, червоний — чесність, рожева – милосердя.
 Вчитель. Наше серце «людських  чеснот» потрібно запустити,  щоб билось, воно теж має право на існування, бо всі позитивні  риси  характеру  надзвичайно  необхідні  людям.
Творче завдання.
(На партах кожної групи  лежать  смайлики. На них  ви запишіть  свої добрі вчинки і прикрипіть. (допомога  батькам, турбота  про  братів  і  сестер, подільчивість  з  товаришами , повага  до  старших )

 Діти, ви створили «серце людських  чеснот», тож нехай воно б’ється

Вчитель., На доброму серці тримається світ тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.
Наша виховна година добігає кінця. Багато було наведено доказів, що доброта дуже важлива в житті кожної людини.
Продовжте речення: «Добро починається з ... і з...».( мене і тебе ) (СЛАЙД №15)
(Діти добирають слова «мене», «тебе» ).
Давайте  складемо  правила  доброти
1.  Допомагайте  тим , хто  має  у  цьому  потребу.
2.  Не  будьте  жадібними.
3.  Жалійте  інших.
4.  Вибачайте  помилки.
5.  Бережіть  рідні  краєвиди ,охороняйте  їх.
6.  Шануйте  і поважайте  працю  інших.
7.  Творіть  добро і  пам’ятайте – ми  люди !

    Що ж ви взяли для себе з виховної години ?
Підводячи підсумки виховної години, кажу вам, що:
Мораль цього запам’ятати варто:
Без добрих справ і вчинків  кожен з  нас
Повірте, не багато чого вартий.

Завжди пам’ятайте, що і зараз, і у майбутньому я хочу бачити вас людьми з добрим серцем і душею, в якій немає місця підлості і заздрощам, лицемірству і злості. Живіть так, щоб людям було добре поряд із вами. Памятайте!
На доброму серці тримається світ.