Основу живопису романського стилю складає настінний розпис
Основу виконаний, як правило, в техніці фрески. Зміст і образне вирішення композиції підпорядковувались архітектурному стилеві споруди або інтер’єру. Фрески в романських храмах сповнені суворої строгості, іноді наївні, але завжди повчальні. Фігури людей представляли плоскими, пропорції тіла часто порушувались. Зрідка художники давали
волю своїй фантазії і населяли стіни храмів зображеннями фантастичних птахів і тварин, запозичених із фольклору. Парадні зали замків прикрашали розписи на історичні або побутові сюжети динамічного характеру.
Теорія мистецтв
Для романського стилю в живописі характерні строго симетричні композиції, чіткий контурний рисунок, площинність зображень, порушення пропорційності фігур, неприродність поз, яскраві кольори та виразність зображень.
Книжкова мініатюра
Романський живопис широко представлений книжковою мініатюрою. Найбільша кількість рукописів, збережених до наших днів, була створена в монастирях Південної Франції та Баварії (Німеччина). Мініатюри цього періоду переважно виконані в дусі народних традицій і вирізняються яскравими насиченими кольорами та високою майстерністю митців. Основні орнаментальні мотиви — геометричні фігури (коло, квадрат, меандр) та рослинні форми (стилізоване листя аканта, квіткові розетки). У рослинні й геометричні орнаменти органічно вплетені зооморфні мотиви.
Мініатюра «Св. євангеліст Іоанн».
Євангеліє абата Ведрикуса.
Бл. 1147 р. Франція
«Страшний суд». Рельєф над головним входом
у собор Сен-Лазар. XII ст. Отен, Франція
Для романської монументальної пластики характерні гігантські рельєфні композиції над порталами храмів. Фігури в таких композиціях мали різні масштаби: найбільша — фігура Христа, трохи менші — ангелів і апостолів, найменші — простих смертних.
Сюжетами найчастіше були грізні пророцтва Апокаліпсису і Страшного суду, що демонструють богословську схему ієрархічної структури світу: центр композиції — величезна фігура Христа; у верхній частині — небо, у нижній — грішна земля; праворуч від Христа розташовані рай і праведники, ліворуч — засуджені на вічні муки грішники, чорти й пекло.
Релікварій для шматочків істинного хреста.
Бл. 1156–1158 рр. золото, емаль. Мозан, Бельгія
Гобелен «Створення світу». Фрагмент.
Бл. 1100 р. Музей кафедрального собору
в Жироні. Іспанія
Музичне мистецтво
Від часів утвердження християнства у варварські королівства починає проникати римсько-візантійська культура з її зразками культової музики. Процес формування католицької музичної традиції в молодих європейських державах розтягнувся на кілька століть. У романську епоху було започатковано новий вид виконання духовної музики — григоріанський спів. Григоріанський спів був канонізований реформатором церковної музики папою Григорієм І Великим у 590—604 роках. Папа вірив, що коли тисячі вірян одночасно звертаються до Бога однією мовою (латиною) і мовою однієї музики (меси), то Господь обов’язково їх почує, допоможе звільнитися від гріхів, отримати прощення та спасіння.
види театрального мистецтва: театр пантоміми (мімів), театр мімансу, мандрівний театр жонглерів.
До складу театру пантоміми входили хористи, оркестрова група та кілька акторів-мімів. Актори пластичними рухами відтворювали текст п’єси, який виконував хор під музичний супровід. Міми-професіонали мандрували невеликими групами або кількома сім’ями. Так формувався світський міні-театр раннього Середньовіччя, що об’єднував професійних митців різних спеціальностей — танцівників, музикантів, вокалістів, поетів.
У Х—ХІ ст. в країнах Західної Європи (особливо в Іспанії та Франції) набув популярності театр мімансу — видовище спотворених дітей, яких показували публіці за великі гроші.
Міманс поступово витіснив театр жонглерів — у Франції так називали всіх мандрівних комедіантів і музикантів.
Творчість жонглерів, що зародилася на ґрунті землеробських обрядових свят, стала професійною близько ХІ століття і започаткувала новий мандрівний театр,
до складу якого входили міми, музиканти, поети, вокалісти, акробати, дресирувальники, майстри професійного жонглювання тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар