Навчальна програма з позашкільної освіти
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
Початковий, основний, вищий рівні
«Схвалено науково-методичною комісією з позашкільної освіти
науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України»,
протокол №3 від 29.12.2015
Автори:
В. П. Міщенко, керівник
гуртка образотворчого мистецтва дитячого оздоровчо-екологічного центру
Оболонського району м. Києва
Н. В. Панченко, керівник
гуртка образотворчого мистецтва ДОЕЦ Оболонського району м. Києва
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Образотворче мистецтво — мистецтво відображення сущого у вигляді різних образів, зокрема таких як художні образи на площині (графіка, малярство тощо) та в просторі (скульптура).
Образотворче
мистецтво відображає дійсність у наочних образах, відтворює об'єктивно наявні
властивості реального світу: об'єм, колір, просторовість, матеріальну форму
предмета, світлоповітряне середовище тощо.
Навчальна
програма з позашкільної освіти «Образотворче мистецтво» складена відповідно до
вимог чинного законодавства в галузі позашкільної освіти.
Пропонована
програма побудована на основі особистісного – орієнтованого, діяльнісного,
компетентнісного підходів до навчання образотворчому мистецтву вихованців 9-12 років.
Мета
програми – у процесі сприймання та
інтерпретації творів мистецтва і практичної художньої діяльності виховувати в
учнів ціннісне ставлення до дійсності та мистецтва, розвивати художню свідомість
і компетентність, здатність до самореалізації, потребу в духовному
самовдосконаленні.
Основні
завдання програми:
- надання знань про закони образотворчого мистецтва:
основи композиції, кольорознавство, засоби виразності, чинники, що впливають на
створення художнього образу;
- формування уявлень про види, жанри образотворчого та
інших візуальних мистецтв, особливості художньо-образної мови; почуття
патріотизму, любові до рідного краю, гуманного ставлення до навколишнього
середовища; навичок аналізу художніх творів;
-розширення
художньо-естетичного досвіду, опанування художніми вміннями та навичками в
практичній діяльності, ознайомлення з творами світової та української художньої
культури;
- збагачення емоційно-почуттєвої сфери;
- розвиток художніх сенсорних здібностей;
-
виховання естетичного ставлення до дійсності, емоційно-ціннісного ставлення до
мистецтва, світоглядних уявлень і ціннісних орієнтацій.
Навчальна
програма передбачає навчання за початковим (1 рік) – 35 години (1 год/тиждень).
На
початковому рівні навчальною програмою передбачено формування у вихованців
художньо-естетичного ставлення до дійсності; знань та уявлень про образотворче
мистецтво; оволодіння початковими фаховими знаннями і уміннями.
Протягом
навчання передбачено введення у структуру занять оздоровчих профілактичних
вправ (на формування рівної постави; профілактики вад зору; запобігання
розвитку плоскостопості; концентрації уваги; зміцнення м`язів рук, дрібної
мускулатури кисті) та проведення психологічного тестування під керівництвом
психолога (забезпечення процесу вираження своїх психофізичних станів засобами
художньої зображувальної творчості; психогімнастика, психорозвивальні
тести-малюнки, ознайомлення із собою і зі світом).
Програма
передбачає виконання оздоровчо-профілактичних вправ на занятті та спільну
роботу з психологом.
Впровадження
запропонованої програми спирається на принципи науковості, наступності,
доступності, синтезу, наочності, міцності засвоєння знань, індивідуального
підходу, поступового розвитку природних даних, чіткої послідовності в
оволодінні лексикою і технічними прийомами візуального мистецтва,
систематичності і регулярності занять, цілеспрямованості навчального процесу.
Методами
опрацювання навчального матеріалу є: словесні (бесіда, розповідь, пояснення,
інструктаж); наочні (метод ілюстрацій, метод демонстрацій, показу); практичні
(тренувальні вправи, індивідуальні та творчі завдання); репродуктивні
(відтворювальні вправи); частково-пошукові (виконання за зразком, під
керівництвом педагога); пояснювально-ілюстративні (демонстрація наочного
навчання, організація сприймання, спостереження); самостійної роботи;
стимулювання навчальної діяльності; формування пізнавального інтересу
(пізнавальні ігри, створення ситуації успіху); контролю і самоконтролю.
Залежно
від рівня навчання програми передбачаються варіативність форм, принципів та
методів навчання.
Перевірка
та оцінювання знань, умінь та навичок здійснюється під час поточного та
підсумкового контролю у формі проведення практичних занять, виставок робіт
гуртківців, відкритих та підсумкових занять.
Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказано орієнтовно.
За необхідності, в установленому порядку, керівник гуртка може внести зміни до
кількості годин, у межах кожної змістової теми.
Початковий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п
|
Назва теми |
Кількість
годин |
|||
теоретичних |
практичних |
всього
|
|||
1.
|
Вступ
|
1 |
- |
1 |
|
2.
|
Художні
матеріали та техніки виконання художніх робіт |
1 |
3 |
4 |
|
3.
|
Види
образотворчого мистецтва |
1 |
- |
1 |
|
4.
|
Малюнок
|
1 |
5 |
6 |
|
5.
|
Живопис,
колір, колорит |
1 |
5 |
6 |
|
6.
|
Тематична
композиція |
1 |
9 |
10 |
|
7.
|
Декоративно-прикладне
мистецтво |
1 |
3 |
4 |
|
8.
|
Історія
світового та українського образотворчого мистецтва. |
1 |
- |
1 |
|
9.
|
Підсумок
|
2 |
- |
2 |
|
Всього: |
10 |
25 |
35 |
||
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.
Вступ (1 год.)
Теоретична
частина. Ознайомлення з правилами
безпечного користування художніми матеріалами та з правилами поведінки в умовах
студії образотворчого мистецтва.
2.
Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт (4 год.)
Теоретична
частина. Малюнок, живопис аквареллю
та гуашшю в творах українських художників.
Практична
частина. Заповнення довільної плями
силуетів геометричних фігур (коло, квадрат, прямокутник, трикутник) різними
штрихами: паралельними, навхрест, косими навхрест, колоподібними, крапками,
рисками.
Пошуки
використання штриховка різних видів в графічному зображенні: штриховка навхрест
(зображення сітей для лову риби, гамака, сачка для ловлення метеликів).
3.
Види образотворчого мистецтва (1
год.)
Теоретична
частина. Малюнок. Живопис. Графіка,
Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво, народні ремесла. Архітектура,
стилі різних історичних епох. Дизайн, художнє конструювання.
Практична
частина.
Вправи
з акварельними фарбами:
- розтяжка кольорових плям від насичених до прозорих за допомогою води;
- змішування основних фарб;
- письмо по
мокрому.
Вправи
з гуашевими фарбами:
- розтяжка кольорових плям від насиченого до світлого за допомогою
білил;
- змішування
основних фарб на палітрі.
Вправи
з олівцями, фломастерами, ручками:
- виконання
прямих, хвилястих, ламаних ліній; лінійне зображення геометричних фігур, паркану,
будиночку, крижинки, тощо;
-
виконання прямого, косого в різні боки, накладеного один на одного штрихів,
штриховка геометричних фігур.
Орієнтовна
тематика вправ:
«Тихесенько
вечір на землю спадає»:
-
розтяжка кольорового тону м'яким матеріалом (сангіною, вугіллям, крейдою);
-
малювання ламаних ліній і оформлення ними малюнків (паркан, гори, голки в
їжачка, травичка, малювання за асоціацією);
-
малювання прямих ліній і їх застосування в малюнках: будинок, вікно, шафа,
огорожа, тощо; малювання за асоціацією);
-
малювання спіралеподібних ліній і їх застосування в малюнках: равлик, роги в
барана, згорнута змія, тощо; малювання за асоціацією);
-
малювання на довільне скупчення спіралеподібних ліній: хмарка, дим, кучеряве
волосся, тощо, тощо; малювання за асоціацією).
«Знайди
рибку у хвильках»:
-
малювання хвилястих ліній, що перетинаються, з домальовуванням;
-
«Кольорові перетворення чудові».
-
«Жовтий, червоний та синій промені перехрещуються на арені цирку».
«Заповнення
силуету геометричних фігур та довільних плям»:
-
однотонною заливкою;
-
по мокрій площині;
-
крапками по сухому;
-
крапками по мокрому.
«Зафарбуй
стіни будинку», «Зафарбуй паркан»:
-
заповнення площини локальним кольором, рівномірним за тоном.
«Дерева
в полі»:
-
поєднання тонкої прописки тла з пастозною.
«Будинок
на галявині» (завдання
виконується гуашшю):
-
вдень (використання спектральних кольорів);
-
в тумані (домішування білил до спектральних кольорів);
- вночі
(домішування чорної фарби до спектральних кольорів).
4.
Малюнок (6 год.)
Теоретична
частина. Малюнок
к основа образотворчого мистецтва. Форма предмета, її різноманітність та
конструкція. Відмінність предметів за розміром.
Поняття
«симетрія», «асиметрія» на елементарному рівні, «ближче», «далі». Тональність
предметів. Тональний контраст.
Практична
частина. Виконання
малюнків (орієнтовна тематика): «Будиночок бабусі», «Гілочка ялинки», «Малюнок
дерева», «Гриби у траві», нескладний натюрморт (з двох, трьох предметів
побуту), «Пташки», «Зимовий ліс», «Міський пейзаж», «Спорт», «Портрет за
уявою», «Квіти на вікні», «Силуети на снігу», «Рибка», малювання тварин:
їжачок, олень, кіт, пес, корова, малювання свійських птахів: півень, курка,
качка, індик, простий натюрморт: з трьох предметів, контрастних за розміром,
тоном, кольором на однотонному тлі: з букетом квітів; з овочів на однотонному
тлі; з двох предметів на строкатому тлі.
5.
Живопис (6 год.)
Теоретична частина. Поняття «колір», «колорит».
Основні кольори (спектральні). Контрастні, теплі і холодні, хроматичні та
ахроматичні кольори.
Практична
частина. Виконання робіт (орієнтовна
тематика): простий натюрморт з предметів побуту контрастних за розміром,
формою, тоном; пейзаж: «Осіннє золото», «Сонячний день у місті», «Сільський
краєвид взимку», «Дощ», «Туман», «Земля квітне»; портрет казкового героя.
6.
Тематична композиція (10 год.)
Теоретична
частина. Розташування зображення на
аркуші (горизонтально, вертикально). Вибір формату аркуша. Побудова смислових
та композиційних зв'язків у тематичній композиції. Поняття «статика», «динаміка».
Практична
частина. Виконання композицій
(орієнтовна тематика): тематична композиція за сюжетами казок та інших
літературних творів (за вибором); пейзажна композиція: «Моє місто», «Зима в
селі (в місті)», «Лани»; портретна композиція: «Моя сім’я», «Портрет друга»,
«Мій улюблений вчитель».
7.
Декоративно-прикладне мистецтво (4
год.)
Теоретична
частина. Принципи декоративного
мистецтва: стилізація, ритміка, силует. Поняття «орнамент», «декор». Розпис,
витинанка, аплікація, колаж.
Практична
частина. Створення декоративної
композиції за мотивами народних ремесел. Декоративна переробка реальної форми,
заповнення форм декором.
Орієнтовна
тематика робіт: «Казковий птах», «Дивний звір», «Чарівні квіти», «Прикрасимо
посуд», «Декоративна таріль», «Опішнянські мотиви», «Вертепні маски», «За
мотивами петриківського розпису», «Ескіз килима», Малюнок для тканини», «Ескіз
новорічного костюма», «Національний український костюм», «Декоративне
зображення тварин», декоративне заповнення силуету глечика, куманця, чобітка,
одягу.
8.
Історія світового та українського образотворчого мистецтва (1 год.) Теоретична частина. Історія походження ремесел та декоративно-прикладного мистецтва.
Українське мистецтво XIX- XX ст. Кращі світові різножанрові зразки
образотворчого мистецтва.
9.
Підсумок (2 год.)
Підведення
підсумків. Перегляд та обговорення кращих робіт вихованців виконаних протягом
року.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
мають знати і розуміти:
- види візуальних мистецтв: живопис, графіку, скульптуру, архітектуру,
декоративно-прикладне мистецтво, дизайн;
- поняття про різновиди художніх матеріалів;
- розрізняти теплі та холодні кольори;
- мати
поняття про відмінність предметів за: формою, величиною, кольором та тоном.
Вихованці
мають вміти і застосовувати:
- користуватися виражальними засобами живопису та малюнку;
- створювати художні образи відповідно віковим особливостям дітей;
-раціонально розміщувати зображення в площині аркушу паперу;
- гармонійно підбирати сполучення кольорів у власній роботі;
- вміти
виділяти силует предмету засобами кольору та тону.
Вихованці
мають набути досвід:
- практичної
роботи аквареллю, гуашшю, олівцем, фломастерами, кульковою крейдою, кольоровою
крейдою.
Календарне-тематичне
планування гуртка «Образотворче мистецтво»
№ |
Тема заняття 1 семестр |
Дата |
1. |
Вступ. Що таке образотворче мистецтво? (1-год) |
01.09 |
2. |
Художні матеріали та техніки виконання
художніх робіт (4-год) |
08.09 |
3. |
Практична частина. Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт |
15.09 |
4. |
Практична частина. Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт |
22.09 |
5. |
Практична частина. Художні матеріали та техніки виконання художніх робіт |
29.09 |
6. |
Види образотворчого мистецтва(1-год) |
06.10 |
7. |
Малюнок. Теоретична частина. (6-год) |
13.10 |
8. |
Практична частина. Виконання малюнка
«Будиночок бабусі» |
20.10 |
9. |
Практична частина. Виконання малюнка «Гриби
у траві» |
03.11 |
10. |
Практична частина. Виконання малюнка «Квіти
на вікні» |
10.11 |
11. |
Практична частина. Виконання малюнка
«Портрет за уявою» |
17.11 |
12. |
Практична частина. Виконання малюнка
«Зимовий ліс» |
24.11 |
13. |
Живопис. Теоретична частина (6-год) |
01.12 |
14. |
Практична частина. Виконання натюрморт з
предметів побуту |
08.12 |
15. |
Творчий звіт. Підсумкове заняття. |
22.12 |
16. |
Практична частина. Пейзаж: «Зимовий пейзаж»
«Сонячний день у місті» |
11.01 |
17 |
Практична частина. Пейзаж «Сонячний день у
місті» |
18.01 |
18 |
Практична частина. Пейзаж: «Земля квітне» |
25.01 |
19 |
Практична частина. Портрет казкового героя. |
01.02 |
20 |
Тематична композиція . Теоретична частина.
(10-год) |
08.02 |
21 |
Практична частина. Виконання композиції:
тематична композиція за сюжетами казок (за вибором) |
15.02 |
22 |
Практична частина. Виконання композиції: тематична
композиція за сюжетами літературних
творів (за вибором) |
22.02 |
23 |
Практична частина. Виконання композиції
«Зима в селі (в місті)» |
01.03 |
24 |
Практична частина. Виконання композиції «Моє
місто» |
15.03 |
25 |
Практична частина. Виконання композиції портретна композиція: «Моя сім’я», |
29.03 |
26 |
Практична частина. Виконання композицій
портретна композиція: «Моя сім’я», |
05.04 |
27 |
Практична частина. Виконання композиції
«Лани»; |
12.04 |
28 |
Практична частина. Виконання композиції
«Портрет друга» |
19.04 |
29 |
Практична частина. Виконання композиції «Мій
улюблений вчитель». |
26.04 |
30 |
Декоративно-прикладне мистецтво .Теоретична
частина. (4 год.) |
03.05 |
31 |
Практична частина: «Казковий птах» |
10.05 |
32 |
Практична частина: «Чарівні квіти» |
17.05 |
33 |
Практична частина: «За мотивами
петриківського розпису» |
24.05 |
34 |
Історія
світового та українського образотворчого мистецтва (1 год.) Теоретична частина. |
|
35 |
Творчий
звіт. Підсумкове заняття. |
31.05 |
Немає коментарів:
Дописати коментар