02 листопада 2025

8 клас. Мистецтво НУШ. Готичний стиль



Готичний стиль в мистецтві


    Гoтика, готичний стиль — художній стиль європейського пізнього Середньовіччя між серединами XII і XV століть, який найяскравіше виявився в архітектурі та характеризувався стрімко спрямованими вгору будівлями з багатим зовнішнім та внутрішнім оздобленням, зокрема рельєфами, статуями, вітражами.



Визначальні риси готичної архітектури:
  • міські архітектурні ансамблі (культові та світські будівлі, площі, мости, колодязі);
  • криті галереї довкола центральних міських площ;
  • вузькі фасади дво- або триповерхових житлових будинків з високими фронтонами;
  • фортечні мури з прикрашеними в’їзними вежами довкола замків королів і феодалів;
  • гостроверхі собори зі стрілчастими склепіннями, великою кількістю арок, вікон і галерей.

Міланський

кафедральний собор.

XIV–XX ст.

Італія




Шедеври готичної архітектури

Картинки по запросу нотр дам де пари

Собор Паризької Богоматері (Нотр-Дам де Парі) — головний храм столиці Франції, один із найпрекрасніших витворів готичного мистецтва. Перший камінь у фундамент собору було закладено 1163 р.,а завершилось будівництво в 1345 р.

Собор являє собою пятинавну готичну базиліку, яка одночасно може вмістити 9 тисяч осіб. Його довжина — 130 м, висота веж — 69 м. Головний, західний фасад ділиться на три яруси: нижній, що складається з трьох порталів; середній — так звана «галерея королів» та вікно-роза і верхній — вежі. Портали багато оздоблені скульптурою. В інтерєрі собору домінує сірий колір каменю, з якого складено стіни й стелю. Як і в інших готичних храмах, у цьому соборі немає настінного живопису, зате є численні вітражі. Майже всі вони — пізніші копії. Від Середніх віків достатньо добре зберігся лише вітраж над головним входом: його відреставрували, частково замінивши відсутні елементи. Діаметр цього вітража складає 9,6 м. Дві бічні рози мають у діаметрі 13 м, що робить їх найбільшими в Європі. Будівля собору зазнала значних пошкоджень у роки Великої французької революції. Капітальну реставрацію було проведено лише в 1841—1864 рр.



Практичне завдання

Прослухайте мелодію з мюзиклу «Нотр-Дам де Парі», створеного композитором Ріккардо Коччанте за мотивами однойменного роману Віктора Гюго. Знайдіть відповідність між музичним твором та архітектурою готичного собору.




Картинки по запросу кентерберійський собор

Кентерберійський собор. VII–XIX ст. Великобританія

Головний готичний собор Англії — Кентерберійський — за будовою близький до зразків французької готики. У процесі зведення цього собору (точніше, під час його реконструкції після пожежі у 1174 р.) зодчі вперше відмовилися від традиційних норманських круглих арок, створивши натомість стрілчасті. Відтоді готичний стиль закріпився в англійській культовій архітектурі.

Довжина Кентерберійського Собору — 157 м. Храм не створює враження цілісної споруди,оскільки складається з великої кількості каплиць та інших приміщень і прибудов. Над основною будівлею підноситься центральна чотиригранна вежа заввишки 72 м; дві менші вежі прикрашають західну частину собору.


Кельнський собор. XIII–XIX ст. Німеччина




Реймський собор. XIII ст. Франція


Цегляна готика


В епоху готики будівлі зводили з тесаного каміння — пісковику,

мармуру. Але на територіях, де природних покладів каменю не було (північні князівства Німеччини та Польщі, країни Північної Європи),

використовували цеглу. під час спорудження величних соборів цей

матеріал обмежував можливості архітектурного декору фасадів, тому зодчі почали застосовувати фігурну (лекальну) цеглу, яка дозволяла створювати справжнє готичне плетиво.


Готична СКУЛЬПТУРА

В епоху готики, як і в романський період, монументальна пластика була тісно пов’язана з архітектурою. Готичні храми вирізнялися надзвичайно багатим скульптурним оздобленням, значну частину якого складали статуї. У своїх роботах майстри намагалися передати душевні переживання героїв, зробити виразнішими пози і жести фігур. Образи святих втратили колишню строгість та стали більш схожими на звичайних людей.

Картинки по запросу Маркграф Еккегард і його дружина Ута. Скульптура собору в Наумбурзі

Маркграф Еккергард і його дружина Ута.

Скульптура собору в Наумбурзі. XII–XIII ст. Німеччина

У міському соборі німецького міста Наумбург розташовано дванадцять статуй донаторів, тобто феодалів, які пожертвували гроші на будівництво храму. Хоча скульптори ніколи не бачили людей, які померли понад 200 років до того, але кожну статую вони наділили яскравими рисами. тут і безвільний маркграф Герман зі своєю лукавою дружиною Рігліндою, і мужній воїн маркграф Еккергард та його юна задумлива дружина Ута, й багато інших.


Картинки по запросу Шартрського собору

Картинки по запросу Шартрського собору

Шартрський собор 

Франція сер.ХІІ ст.

Картинки по запросу Шартрский собор статуи

Картинки по запросу Шартрский собор статуи


Макет готичного собору

Картинки по запросу макет готического собора

Картинки по запросу макет готического собора

Картинки по запросу макет готического храм

Немає коментарів:

Дописати коментар