31 жовтня 2017

Моє календарне планування на 2017-2018 н.р.

Календарне планування 
з образотворчого мистецтва 1-4 класи, 5-7 класиз  художньої культури 10-11 класиз мистецтва 8-9 класз креслення 11 клас (2 год. на тиждень)з курсу за вибором "Художня обробка паперу"






1 клас   1 семестр
За підручником: Трач С.К., Резніченко М.І. Образотворче мистецтво: підручник для   1 кл. загальноосвітніх навч. закладів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан,2012)

 уроку
Тема уроку,
практична робота
Орієнтовний зміст
Дата
А    Б
Примітк
Тема 1. Відтворення простих форм лінією, плямою, в об’ємі (8 годин)

1
Краса навколо нас
«Що я люблю малювати»

Знайомство з образотворчим мистецтвом,художніми матеріалами та інструментами.
01.09

2
Різноманітність форм навколишнього світу. «Прапорці та повітряні кульки»
Прості геометричні форми: площинні – прямокутник, квадрат, трикутник, коло, овал; об’ємні – куб, циліндр, конус, куля.
08.09

3
Засоби створення форми
«Сяє ясне сонечко»

Графічні матеріали та інструменти. Прийоми роботи графічними інструментами.
15.09

4
Виражальні можливості ліній.
«Пригоди лінії та крапки»
Види і типи ліній. Створення виразного образу лінійними засобами на основі творчої уяви
22.09

5
Елементарні засоби компонування простих форм. «Святковий салют»
Створення композиції з крапок, ліній, плям. Правила користування гуашевими фарбами та пензлем.
29.09

6
Виражальні можливості силуетної форми. «Повітряні змії»

Виготовлення силуетних форм за допомогою шаблонів. Правила роботи з ножицями та кольоровим папером. Значення раціонального використання паперу для екології Землі.
06.10

7
Композиція із силуетних форм. «Рибки в акваріумі»

Заповнення площини аркуша силуетними зображеннями. Послідовність дій при виготовленні аплікації з природних матеріалів.
13.10

8
Передавання простих форм в об’ємі. «Равлик на листочку»
Ліплення природної форми за зразком. Правила роботи з пластиліном.
20.10

Тема 2. Елементарні засоби компонування простих форм (7 годин)

9
Поняття композиції.
«Осіннє дерево»

Заповнення площини аркуша (велике зображення)
27.10

10
Поняття про лінію горизонту.
«Хатинка під горою»

Розміщення елементів зображення з дотриманням їх просторового взаєморозташування (біля, над, під, зліва, справа, вгорі, внизу)
10.11

11
Основні та похідні кольори.
«Три веселих гноми»

Поняття про основні та похідні кольори. Способи утворення похідних кольорів.
17.11

12
Спектральні кольори.
«Веселка»

Ознайомлення зі спектральними кольорами та їхньою послідовністю. Розбіл і замутнення спектральних кольорів; відтінки кольорів.
24.11

13
Теплі та холодні кольори.
«Синє небо, синє море» 
Ознайомлення з групами «теплих» та «холодних» кольорів
01.12

14
Декор.
«Святкова ялинка»

Поняття декору. Вирізування симетричної силуетної форми та її оздоблення простими елементами.

08.12

15




Витинанка.
«Чарівні сніжинки»

Витинанка як вид художньої роботи з папером. Вирізування симетричних форм із застосуванням однієї або декількох вісей симетрії.
15.12

16
Підсумковий урок.
Узагальнення та систематизація вивченого   матеріалу


22.12






2 семестр

Уроку
Тема уроку,
практична робота
Орієнтовний зміст
Дата
А    Б
Примітка
Тема 3. Відтворення простих форм лінією, плямою, в об’ємі (9 годин)

17
Вибір положення аркуша паперу.
«Снігуронька»

Усвідомлення вибору положення аркуша паперу залежно від форми об’єкта зображення.


18
Розмаїття форм. «Веселий сніговик»
Взаємозв’язок основної форми та її частин.


19
Зображення складної форми.
«Аплікація. Птахи, тварини»

Особливості зображення складної форми на основі простих форм. Порівняння розмірів форм та їхніх складових частин.


20
Виражальні можливості ліній. «Їжачок-хитрячок»
Створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви.


21
Поняття плановості.
«Снігопад»
Закріплення знань про лінію горизонту. Ознайомлення з технікою набризку.


22
Виражальні можливості кольору.
«Казкові птахи»
Асоціативне сприйняття кольорів («веселий», «легкий», «ніжний» тощо).


23
«Квітка для мами»

Створення засобами кольору певного за характером виразного образу.


24
Гармонія споріднених кольорів. «Весняна галявина»
Елементарне поняття про гармонію споріднених кольорів.


25
Симетрія.
«Дивовижні метелики»
Симетрія як засіб гармонізації форми. Ознайомлення з технікою монотипії.



Тема 4. Стилізування й орнаментальне оздоблення форм
у декоративно-прикладному мистецтві (6 години)
26
Декоративне прикрашання.
«Прикрашаємо торт»

Розширення уявлень про декоративне прикрашання форм геометричними елементами. Поєднання силуетної форми та декору.


27
Геометричний  орнамент. «Декоративна ваза».
Спрощення геометричних форм  під час створення орнаменту.




28
Об’ємна форма та декор.«Кольорові крапанки» 
Створення декоративного образу із суцільного шматка пластиліну. Елементарна узгодженість об’ємної форми та декору.


29
Рослинний візерунок та орнамент. «Рушничок»
Спрощення форм рослинного світу під час створення орнаменту.



30
Зображення в об’ємі птахів, тварин з урахуванням пропорцій. «Дивовижний птах»
Узгодження основної форми з елементами декору


31
Будова фігури людини.«Веселий клоун»
Порівняння частин тіла за формою та розміром.


32
Складові частини будівлі. «Житло гномів» 
Визначення основного (геометричного) характеру форми будівлі.


33
Орігамі.
«Журавлик»
Поняття орігамі як виду художньої роботи з папером.


34
Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.
















2 клас
Календарний план складено відповідно до навчальної програми з образотворчого мистецтва. За підручником: Трач С.К., Резніченко М.І. Образотворче мистецтво: підручник для   2 кл. загальноосвітніх навч. закладів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013
№ уроку
Тема уроку,
практична робота
Дата
А                Б
Примітка
МОВА ГРАФІКИ ТА ЖИВОПИСУ
1
Мистецтво в нашому житті. «Сонячний день».




Графіка як вид образотворчого мистецтва. Матеріали та інструменти художника-графіка. «Хитра пляма».
07.09

04.09

  2
Засоби виразності графіки. «Хто у що вдягнений?»
14.09

11.09

3
Силуетно-площинне зображеня. Ознайомлення з технікою «гратографія». «Столітній дуб»
21.09

18.09

4
Початкові уявлення про живопис як вид мистецтва. «Золота осінь».
28.09

25.09

5
Колір – головний засіб виразності живопису. «Щедрий урожай».
05.10

02.10

6
Основні й похідні, теплі та холодні кольори. «Схід сонця в пустелі».
12.10

09.10

7
Хроматичні та ахроматичні коьлори. «Котик мій сіренький».
19.10

16.10

МОВА СКУЛЬПТУРИ, АРХІТЕКТУРИ ТА ДПМ
8
Елементарне поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва, її основні ознаки. «Ходить гарбуз по городу.»
26.10

23.10

9
Поняття про об’єм  та фактуру як засіб виразності скультури. «Лісові звірі.»
09.11

06.11

10
Рельєф. Передавання фактури поверхні у рельєфі. «На дні морському».
16.11

13.11

11
Елементарне поняття про архітектуру як вид мистецтва. Основні елементи архітектурних споруд. «Хатинка Бабусі-Ягусі».
23.11

20.11

12
Силуетне зображення будівель. «Чарівні куполи».
30.11

27.11

13
Початкові уявлення про ДПМ та засоби його виразності.
«Диво-квітка»
07.12

04.12

14
Поєднання силуетних форм із декором. « Різдвяний янгол».
14.12

11.12

15
Підсумковий урок.
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
21.12

18.12


№ уроку
Тема уроку,
практична робота
 2 семестр

Дата
А Б
Примітка
Композиційні прийоми у графіці та живописі (9 год)

17
Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (вибір формату, розміру зображення.) Виконання ілюстрації до казки «Заєць та Їжак» (гуаш)


18
Пропорції фігури людини. Елементарні поняття про будову фігури людини, її складові частини. Виконання композиції «Улюблений казковий герой» (гуаш).


19
Поняття врівноваженої та неврівноваженої композиції.  Досягнення композиційної рівноваги шляхом розташування на площині великих та малих елементів. Виконання композиції «Зимові розваги» (гуаш, кольоровий папір).


20
Композиційний центр. Виділення головного в композиції. Натюрморд. Виконання композиції «Смачні фрукти» (гуаш)


21
Статика і динаміка. Статична та динамічна композиції. Елементарне передавання динамічного стану об’єктів (вітер). Виконання композиції в техніці гратографія «Хуртовина». 
(свічка, мильний розчин, зубочистка, гуаш).


22
Способи передавання глибини простору за принципом  «ближче-нижче», «ближче-більше», Ідалі-вище», «далі-менше». Виконання   композиції « Гарна хата» (гуаш).


23
Симетрія та асиметрія в композиції. Досягнення рівноваги в асиметричній композиції. Виготовлення витинанки «Святковий букет». (кольоровий папір).


24
Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації. Виконання композиції «Танок метеликів» (гуаш).


25
Відтворення глибини простору за допомогою кольору, деталізації переднього плану та методу загороджування. Виконання композиції «Весна прийшла» (гуаш)



Композиційні прийоми в скульптурі та декоративно-прикладному мистецтві
      (9год)
26
Ознайомлення з традиціями писанкарства в Україні. Колірна гама, символіка писанок різних регіонів України. Виготовлення Великодньої листівки (кольоровий папір і картон).


27
Використання стилізації та ритму як засобів створення орнаменту. Види орнаменту. Створення орнаменту для сорочки або рушничка (гуаш).


28
Вибір формату, виявлення головного та другорядного під час створення декоративної композиції. Петриківський розпис. Виконання композиції «Пташка серед квітів» (гуаш)


29
Образ тварин у скульптурі. Відтворення особливостей будови та зовнішнього вигляду об’єкта під час ліплення. Статика й динаміка і скульптурі. Ліплення тварин «У зоопарку» (пластилін)


30
Народна іграшка. Поняття про особливості декоративного образу тварин. Ліплення декоративного коника чи баранчика(пластилін).


31
Декоративна стилізація форми. Створення декоративних образів в об’ємі Ознайомлення з різноманітними прийомами обробки паперу: складанням, вирізуванням, гофруванням, прорізуванням, скручуванням. Оригамі. Виготовлення паперового птаха (білий або кольоровий папір)


32
Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.























3 клас
Календарний план складено відповідно до навчальної програми з образотворчого мистецтва. За підручником: Трач С.К., Резніченко М.І. Образотворче мистецтво: підручник для  3 кл. загальноосвітніх навч. закладів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2014
№ уроку
Тема уроку,
практична робота
Дата
А                 Б
Примітка

1
Королівство Графіки. Які бувають дерева? Композиція
«Дерево-метелик»
01.09



05.09


2
Основні засоби виразності графіки. Ілюстрація до вірша П. Подільчака «Самотній сад».
08.09

3
Ритм і рух. Передавання руху та ритму графічними засобами. Графічна композиція за мотивами віршів Т. Шевченка.
15.09
12.09


4
У майстерні художника-живописця. Малювання композиції із трьох-п’яти овочів та фруктів.
22.09
19.09


5
Колір як засіб вираження образу. Колірний контраст. Малювання композиції  на морську тематику.
29.09
26.09


6
Відтінки та нюанси у живописі. Споріднені кольори. Гармонія споріднених кольорів. Композиція «Осінь золотиста барвами горить»
06.10
03.10


7
Гуаш як художня композиція «Вечір на сопілці грає»
13.10
10.10


8
Акварель як художня техніка. Прийоми та способи зображення «Осінній пейзаж у дощову погоду»
20.10
17.10


9
У майстерні художника-скульптора. Ліплення африканських тварин.
27.10
24.10


10
Виражальні можливості об’ємної та рельєфної форми. Роботи з пластиліном. «Запишався наш павич»
10.11
07.11


11
Архітектура та види її види. Матеріали, інструменти й обладнання художника-архітектора. Аплікація з кольорового паперу «Смарагдове місто»
17.11
14.11


12
Форми, розміри та пропорції споруд. «Гарний будиночок»
24.11
21.11


13
У майстерні художника-ДПМ. Ескіз вишиванки.
01.12
28.11


14
Види гончарного посуду. Узгодженість декору з формою.
08.12
05.12


15
Художне конструювання художніх форм. «Різдвяний янгол»
15.12
12.12


16
Підсумковий урок.
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
22.12
19.12

№ уроку
Тема уроку,
практична робота
Дата
Примітка
В гостях у художників: пейзажиста, анімаліста,
портретиста, майстра натюрморту

17
Ознайомлення з основними жанрами образотворчого мистецтва (на пропедевтичному рівні).
Створення пейзажу «Зимова казка» (гуаш або акварельні фарби).


18
Види пейзажу. Відтворення плановості розміщення об’єктів у просторі.
Виконання аплікації «Вітрильники на морі» (кольоровий папір).


19
Передавання глибини простору за допомогою кольору при створенні уявного краєвиду.  Виконання композиції «Подорож у гори» (гуаш або акварельні фарби).


20
Відтворення характерних особливостей силуету тварин у русі. Виконання композиції «Наші друзі – птахи» (кольорові олівці).


21
Особливості анімалістичного жанру. Розвиток навичок у малюванні тварин(звірів, птахів, комах), знання елементарної будови. Виконання аплікації «Силуети тварин» (кольоровий папір).


22
Портрет у різних видах образотворчого мистецтва. Ліплення фігурки Червоної Шапочки (пластилін).


23
Актуалізація знань про елементарну будову та основні пропорції фігури людини. Зображення людини в русі. Виконання композиції «Зимові ігри та розваги» (кольорові олівці або фломастери).


24
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції.
Створення натюрморту в техніці аплікації «Вербові котики» (кольоровий папір).


25
Відтворення з натури композиції з неживих предметів (квіти у вазі, овочі, фрукти, шкільне приладдя тощо). Виконання пасхального натюрморту (кольорові олівці або фломастери).


Улюблені сюжети в мистецтві. Художник і театр
26
Побутові теми в творах мистецтва. Поглиблення умінь у створенні багатофігурної композиції.
Виконання композиції на побутову тематику «Події мого життя» (кольорові олівці або фломастери).


27
Зображення тварин і людей в ілюстраціях до казок. Передача індивідуальної характеристики казкового персонажа.
Виконання ілюстрації  до казки «Івасик-Телесик»,«Коза-Дереза», «Курочка Ряба»  (гуаш або акварельні фарби).


28
Ознайомлення з роботою художників у театрі. Використання простої шрифтової композиції під час створення ескізу театральної афіші. Створення ескізу афіші до вистави (гуаш).


29
Ознайомлення з елементами театру. Різновиди ляльок в театрі та мультиплікації. Конструювання лялькового персонажа в техніці паперопластики (кольоровий папір).


30
Значення форми, кольору, декору в створенні виразних театральних масок. Створення театральної маски тварини до казкової вистави (кольоровий папір).


31
Передавання святкового настрою за допомогою кольору та декору в тематичній композиції.
Виконання композиції «На арені цирку» (акварельні фарби або гуаш).


32
Роль театрального костюма в розкритті образу театрального героя. Узгодження форми (деталей одягу) з декором. Створення ескізу театрального костюма.


33
Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.


 

4 клас
Календарний план складено відповідно до навчальної програми з образотворчого мистецтва. (За підручником: О. Калініченко, В. Сергієнко  Образотворче мистецтво: Підруч. для   4 кл. – К.: Київ «Освіта», 2016)

з/п
Тема уроку
Дата
А               Б
Примітка
Тема 1. Художній образ у графіці, живописі та скульптурі (8 годин)

1
Вступ. Техніка безпеки на уроках образотворчого мистецтва. Бесіда «Художній образ в мистецтві». Поняття про художній образ в мистецтві. Специфіка вирішення художнього образу в різних видах образотворчого мистецтва. Композиція «Спогади про літо» (матеріали на вибір)
05.09

04.09

2
Створення художнього образу за допомогою засобів виразності графіки: ліній, штрихів, крапок, плям. Створення образів дерев у композиції «Дерева казкового лісу» (графічні матеріали)
12.09

11.09

3
Значення вибору графічної техніки для створення виразного художнього образу. Виконання осіннього натюрморту в одному кольорі (графічний олівець)
19.09

18.09

4
Поглиблення знань про колір як засіб виразності живопису. Створення засобами кольору певного за характером образу. Створення кольорових композицій-образів «Ранок», «День», «Вечір», «Ніч» (гуаш)

26.09

25.09

5
Значення вибору живописної техніки для створення виразного художнього образу. Створення образів улюбленої пори року (акварельні фарби або гуаш)
03.10

02.10

6
Фантастичні кораблі. Форма, колір, декор у створенні певних за характером (позитивних чинегативних) образів.
10.10

09.10

7
Карнавал тварин. Поглиблення знань про скульптуру, її види. Особливості створення художнього образу в об’ємі.
17.10

16.10

8
Лісова царівна і гриб-чарівник. Незвичайні матеріали художника-скульптора. Створення казкового образу з природних матеріалів.
24.10

23.10

9
Народна іграшка. Відмінність декоративної манери зображення від реалістичної. Особливості декоративного образу на прикладах творів  народних майстрів.
07.11

06.11

10
Світ петриківки. . Ознайомлення з українським народним мистецтвом петриківського розпису. Композиційне та колірне рішення творів петриківських майстрів.
14.11

13.11

11
Дерево життя. Народне мистецтво витинанки. Витинанки прості й складені. Значення вісі симетрії при виготовленні витинанки.
21.11

20.11

12
Місто мрій. Архітектура як будівельне мистецтво. Образ будівлі, її призначення. Створення на основі асоціацій образу казкового будинку.
28.11

27.11

13
У селянській хаті. Уведення поняття «Інтер’єр». Розташування предметів у закритому просторі з урахуванням межі зламу (підлога - стіна).
05.12

04.12

14
Дизайн годинника. Поняття дизайну та художнього конструювання. Створення художнього образу в техніці колаж.
12.12

11.12

15
Підсумковий урок.
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
19.12
18.12



Тема уроку
Дата
Примітка

17
Невідома планета. Фантастичні та реалістичні образи в мистецтві.


18
Караван у пустелі. Створення художнього образу в пейзажі. . Ознайомлення з графічною технікою штампування. Виготовлення кліше (картон, гумка. Уведення поняття «естамп».



19
Подорож на північ.  Пропедевтичні відомості про ілюзорне зближення паралельних горизонтальних ліній, що йдуть у глибину. Передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору та тону.


20
Казкові звірі.  Казкові звірі та істоти у творах образотворчого мистецтва. Трансформація форми як засіб створення фантастичного образу


21
Пташка щастя. Образи фантастичних тварин і птахів на площині паперу (на полотні) та в об’ємі (у скульп турі).


22
Свято весняної. Природи. Актуалізація знань про колір як засіб вираження настрою у пейзажі. Усвідомлення залежності колірної гами від освітлення.


23
Мудрий кіт. Образи тварин у творах художників-анімалістів. Закріплення поняття «пропорції», «динаміка», «статика». Зображення фігури тварини (на площині чи в об’ємі) у статичному або динамічному станах


24
Портрет богатиря. Образи людей у портретному жанрі. Засоби створення виразного казкового портретного образу.



25
Свято краси. Засвоєння знань про будову людського обличчя, пропорції фігури. Зображення людини в статичному та динамічному станах.


26
Мій рідний край. Особливості природного середовища рідного міста. Розвиток спостережливості, здорової пам’яті, вміння сприймати красу природи рідного краю та відтворювати її на площині.


27
Пам’ятки архітектури.  Особливості архітектури рідного міста.Важливість збереження пам’яток архітектури. Значення вибору формату для створення виразної врівноваженої композиції.


28
Парки, сквери, бульвари. Зв’язок архітектури з природним середовищем. Уявлення про ландшафтну архітектуру. Вибір колірної гами, художньої техніки, визначення композиційного центру  пейзажу.


29
Чарівні ліхтарі. Розширення уявлення про роботу художника-дизайнера. Ознайомлення з поняттям малих архітектурних форм (ліхтарі, альтанки, фонтани, лави тощо).


30
Металеве мереживо. Різноманітність форм металевих виробів. Поняття про ковальське та ливарне мистецтво. Розвиток навичок створення ажурних витинанок.


31
Секрети вишитого рушника. Види образотворчого мистецтва. Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю.


32
Українські сувеніри. Поняття про оформлення вітрин як один із різновидів прикладного мистецтва. Прийоми групування різних за розміром та кольором предметів.


33
Україна — моя батьківщина. Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору в багатоплановій тематичній композиції.


34
Мистецький вернісаж. Пригадати види і
жанри образотворчого мистецтва.



35
Підсумковий урок.
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.



5 клас
Складено відповідно до підручника: Железняк С.М., Ламонова О.В. Образотворче мистецтво : підручн. Для 5 - 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. : Генеза, 2014, відповідно до навчальної програми, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 06.06.2012  № 664): Образотворче мистецтво. Програма для учнів 5–7 класів загальноосвітніх навчальних закладів.

Тема  уроку
Зміст навчального
матеріалу
Дата

Примітка
І СЕМЕСТР

Вступ. ЩО ТАКЕ МИСТЕЦТВО (3 год)
1.     
Види образотворчого мистецтва
Ознайомлення з видами візуальних (образотворчих) мистецтв, головними засобами виразності в них; надання пропедевтичних знань про художній образ

  07.09




2.        2
2
З чого починається картина.
Основи процесу створення живописних робіт. Поняття «формат». Правила обрання формату для майбутньої роботи



14.09


3.         
Як скомпонувати малюнок в образному форматі.
Поняття «композиція», закони та правила компонування зображення в обраному форматі. Актуалізація знань із правил обрання формату зображення відповідно до задуму

21.09



Розділ 1. ГРАФІКА (12 год)
4.         
Ботанічні замальовки.
Ознайомлення з поняттями «навчальний малюнок», «натура» . Уважне спостереження за природою як основа грамотного малювання з натури об’єктів природи

28.09


5.         
Графіка. Види графіки. Графічні техніки.
Актуалізація знань про графіку як вид образотворчого мистецтва. Види графіки. Графічні техніки виконання робіт. Техніка монотипії, виконання роботи у цій техніці
05.10


6.         
Лінія та силует у рисунку.

Актуалізація знань про основні засоби рисунка — лінію та силует. Види ліній. Роль лінії та силуету в графіці


12.10


7.         
Прийоми композиції.
Ознайомлення з основними прийомами композиції (ритм; симетрія, асиметрія; статика, динаміка; рівновага частин композиції, виділення сюжетно-композиційного центра)
19.10


8.         
Що таке конструкція і пропорції.

Ознайомлення з поняттями «конструкція», «пропорції». Конструктивне аналізування предметів та визначення пропорцій

26.10


9.         
Світлотінь.
Передавання об’ємної форми предметів на площині засобами графіки. Поняття «світлотіньове моделювання форми»
09.11


10.      
Знайомство з перспективою, рисування куба і предметів прямокутної форми.
Поняття «перспектива». Види перспективи. Правила зображення куба та предметів прямокутної форми з урахуванням перспективних скорочень
16.11


11.      
Рисування предметів циліндричної форми, подібних до кулі, та складної форми.
Правила зображення кулі, циліндра та предметів кулеподібної, циліндричної та складної форми з урахуванням перспективних скорочень
23.11


12.      
З чого складається книга. Ілюстрація.
Історичні витоки створення книг. Складові книги, голов-
ні засоби виразності в них. Робота художників над створенням книги
30.11


13.      
Художній шрифт.
Ілюстрація. Головні засоби виразності в ілюстраціях. Робота художників-ілюстраторів
07.12


14.      
Ужиткова графіка.
Поняття «художній шрифт», «буквиця». Види шрифтів, функції шрифтів. Роль шрифтів у створенні книги
14.12


15.      
Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.
Прикладна (ужиткова) графіка, її види. Значення прикладної графіки у житті кожної людини
21.12



Тема уроку
Дата

А, Б
Примітка
Завдання уроку

Орієнтовна тематика


Розділ 2. ЖИВОПИС

Види живопису: станковий, монументальний, театрально-декораційний.
Створення імітації мозаїчного панно.



Колірний спектр. Колір – основний зображальний і емоційний засіб живопису. Основні групи кольорів: хроматичні і ахроматичні, теплі і холодні. Контраст. Колірний відтінок
Малювання натюрморту у теплій або холодній гамі кольорів.






Колорит. Локальний колір. Особливості техніки гризаль.
Створення композицію-спогад у теплому або холодному колориті.



Вплив світла на колір. Флористика.
Створення замальовки з натури квітки у вазі чи вазона в горщику.



Повітряна перспектива. Настрій.
Виконання пейзажної композиції за враженням.



Розділ 3. СКУЛЬПТУРА І ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ
МИСТЕЦТВО

Що таке скульптура. Види скульптури.
Створення об’ємного зображення кішки способом витягування форм з цілого кому.



Засоби художньої виразності у скульптурі: об’єм, фактура. Етапи роботи над рельєфною композицією.
Створення рельєфної композиції «Букет».





Види декоративно-ужиткового мистецтва. Дизайн
Створення ескізу-проекту предмета побуту (годинник, настільна лампа).



Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.
Створення орнаментальної композиції (формат за вибором учня)




Символіка українського орнаменту. Вишивка – традиційний український вид декоративно-ужиткового мистецтва.
Створення ескізу вишивки рушника




Українські писанки. Символічна мова писанок.
Створення ескізу великодньої писанки




Як стилізувати природні форми.
Виконання замальовок квітів або рослин. Створення стилізованої форми квітки



Народні промисли.
Створення декоративної кахлі



Петриківський розпис. Виконання рослинних зображень на основі об’єднання елементів петриківського розпису.

Виконання декоративної композиції, яка складається з квітки (зображеної за допомогою   пензля), кетягу калини (за допомогою пальця), та пірчястого листя» (використовуючи мазок «кривеньке зернятко»)



Розділ 4. ПОЄДНАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ МИСТЕЦТВ


Мистецтво навколо нас. Приклади зв’язку різних видів мистецтв з повсякденного життя. Роль художника в цирковій виставі.
Створення декоративного панно «Клоун» (Обєдную)






Ляльковий театр. Оформлення сцени лялькового театру.

Створення з картону пласкої рухомої ляльки
(рукавичної ляльки) для розігрування учнями вистави.




Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.
Подорож до музею Відвідування музею або віртуальна подорож.




6 клас

Складено відповідно до підручника: О.В.Калініченко, Л.М.Масол. Образотворче мистецтво : підручн. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – Х. : Сиция, 2014, - 224, іл.відповідно до навчальної програми, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ МОНмолодьспорту України від 06.06.2012  № 664): Образотворче мистецтво. Програма для учнів 5–7 класів загальноосвітніх навчальних       закладів.


з/п
Тема уроку
Творча робота
Дата
А              Б

Примітка
І СЕМЕСТР
                Розділ І. АНІМАЛІСТИЧНИЙ ЖАНР   


1.        
Зародження анімалістичного жанру


Малювання графічними матеріалами «Первісні художники»
05.09

07.09


2
Форма і пластика
тварин
Створення рельєфного зображення реальної або фантастичної тварини
«Тварини в скульптурі»

12.09

14.09


3
Образи тварин
у мистецтві (у живописі та ДПМ)

Малювання фарбами «Ілюстрування літературного твору»


19.09

21.09


Розділ II. ПЕЙЗАЖ
4
Широкі простори
Малювання олівцями «Пейзаж у графіці»

26.09

28.09


5




Гірський краєвид







Малювання пастеллю або крейдою  «Гірська країна»





03.10

05.10



6
Морська далечінь
Малювання аквареллю «Морський пейзаж у нюансному або контрастному колориті»
10.10

12.10


7
Міста і села в пейзажі
Створення декоративної композиції із застосуванням стилізації «Моє місто (село)»
17.10

19.10


8
Фантастичний
пейзаж


Аплікація з кольорового паперу «Галактичний пейзаж» («Фантастичне місто»)
24.10

26.10



Розділ III. ПОРТРЕТ
9
Різновиди портретів
Малювання аквареллю «Автопортрет» («Портрет літературного героя»)
07.11

09.11


10
Портрет у профіль
Створення рельєфу у вигляді камеї з пластиліну «Портрет однокласника»
14.11

16.11


11
Подвійний портрет
Груповий портрет



Малювання фарбами «Портрет моїх батьків»
Створення групової скульптури з пластиліну «Портрет моїх друзів»
21.11

23.11


12
У колі сім’ї
Малювання аквареллю «Сімейний портрет у камерній атмосфері»
28.11

30.11


13
Автопортрет
Малювання олівцями та пастеллю «Мій автопортрет»
05.12

07.12


14
Дружній шарж
Карикатурне зображення однокласника для шкільної стіннівки графічними матеріалами «Я бачу тебе таким»
12.12

14.12


15
Урок систематизацї  та узагальнення вивченого
матеріалу. Підсумковий урок.
Перевірте свої досягнення Створення незвичними матеріалами колективної роботи «Пори року»
19.12
21.12



Тема уроку

Примітка
Тема уроку
Практичне завдання

Дата

Домашній інтерєр
Намалюй кутовий інтер’єр своєї кімнати або кухні.



Танці та спорт
Створи круглу скульптуру чи рельєф танцівниці або спортсмена в русі (пластилін)



На відпочинку
Намалюй композицію побутового жанру Тематика на вибір: «Свято», «Сім’я на відпочинку», «Світ моїх захоплень» (гуаш).



Чарівний світ речей
Створи  власну декоративну композицію ( кольоровий, тонований, фактурний папір).



Старовинний натюрморт
Намалюй натюрморт за мотивами голландських майстрів



Сервірований стіл
Намалюй натюрморт  із посудом (графітний олівець).



Атрибути мистецтва
Намалюй урочистий натюрморт із атрибутами мистецтва (акварель).



Квітковий натюрморт
Намалюй ліричний квітковий натюрморт ( акварель).



Історичний жанр
 Створити композицію на історичні теми в техніці грезайль на основі коричневого кольору (сепія).



Міфологічний жанр
Намалюй ілюстрацію на міфологічний античний сюжет, який зацікавив тебе найбільше (художні мате ріали на вибір).



Міфи рідного краю
Створи скульптурний образ міфологічного персонажа українських  легенд, міфів (солоне тісто, глина або пластилін на вибір )



Релігійний жанр
Колективна робота – мозаїчна композиція на  теми: «Створення світу», «Райський сад», «Ковчег  Ноя», «Вавілонська вежа»(аплікація  з паперу)



Фреска й вітраж у культових спорудах
Створи ескіз вітража на релігійний сюжет або вікна-рози для храму (олівець, акварель, чорний фломастер).)



Батальний жанр.
Битва на морі
Намалюй композицію в батальному жанрі на сюжет історичної події, яку вивчали на уроках історії (пастель або інші графічні матеріали). Дай назву своїй картині. Намалюй композицію  «Битва на морі»(акварель).



Жанри об’єднуються
Обери провідний жанр композиції та виконай роботу, в якій також присутні ознаки інших жанрів (художні матеріали та техніка на вибір).



Моя країна -Україна
Колективна робота. Створіть декоративнее панно «Моя країна –Україна» в певному жанрі образотворчого мистецтва (гуаш, колаж). Використайте образи-символи нашої країни.



Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.
Перевір свої досягнення







7 клас
Складено  відповідно до навчальної програми, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 20.07.2015  № 777): Образотворче мистецтво. Програма для учнів 5–7 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
з/п
Тема уроку


Орієнтовні
творчі завдання

Дата

Примітка
    А         Б



класи

І семестр. Мистецтво в нашому житті (15 год.)









1
Світ, який оточує людину

Пейзаж у графіці та живописі




07.09








2
Світ, який створює людина. Художній образ в архітектурі



Малювання фасаду на основі тричастинного поділу


14.09


3
Архітектура крізь часи
Екстер’єр споруди в кутовій перспективі (лінійний малюнок)



21.09


4
Образ міста. Перспектива вулиці

Замальовки вулиць рідного міста

28.09


5
Інтер’єр — портрет епохи

Декоративне пласке зображення інтер’єру

05.10


6
Інтер’єр — характер людини

Зображення сучасного інтер’єру

12.10


7
Синтез мистецтв в архітектурі. Тематичне оцінювання


Ескіз вітража в матеріалі або на малюнку


19.10


8
Декоративно-ужиткове
мистецтво. Образ-символ




Ескіз орнаменту у колі чи смузі


26.10


9
Берегиня з глибини
століть. Диво-писанка



Ескіз писанки у техніці
витинанки чи фарбами
09.11


10
  Рушник — душа народу
Ескіз рослинного орнаменту для рушника
16.11


11
12
Дерево життя.
Силуетні витинанки
Створення витинанки «Дерево життя» у різних техніках

23.11
30.11


13
Народний одяг — складова духовної культури


Ескіз святкової вишиванки або замальовки за уявою


07.12


14
Народна іграшка
Ліплення й оздоблення іг рашки або створення ескізу іграшки

14.12


15
Урок узагальнення та систематизація знань. Підсумковий урок.









Розв’язання тестових
завдань 
(3 варіанти)
21.12





























Тема і зміст уроку
Дата

Примітка

Розділ 2. Мистецтво: традиції та сучасність. Дизайн
Тема 3. Дизайн і його види

18
Гармонія, контраст і виразність у графічному дизайні. Створити емблему навчальних кабінетів школи


19
Промисловий дизайн як обличчя епохи. Сконструювати та естетично оформити підставку для олівців і ручок.



20
Арт-дизайн — високе мистецтво сучасності.
створення ескізу речей побуту у вигляді об’єктів арт-дизайну


21
Біоніка як джерело ідей промислового дизайну.
Виконати проектний ескіз транспортного засобу або побутової техніки.


22
Малюнок, літера, шрифт у графічному дизайні
Виконання ескізу плакату вітальної листівки до 8 Березня.


23
Рекламний дизайн. Створити ескіз рекламного плакату художніх матеріалів або концертної афіші.


24
Графіті — мистецтво вулиць. Створити ескіз напису вашого імені у стилі мистецтва графіті, за допомогою літер передаючи власний характер, уподобання, суть власного «Я».



25
Сучасний дизайн та імідж людини. Створення ескізів сучасного жіночого чи чоловічого костюму із використанням народних мотивів, створення ескізу аксесуарів з народними мотивами



26
Монограма — літери, що говорять про тебе. Створення власної монограми.


27
Стиль — забаганка дизайнера чи поклик душі?
Виконати дизайн-проект «Традиційні українські народні мотиви у сучасній моді».


28
Зачіска — краса і стиль, що створює дизайнер.
Виконання начерків художнього моделювання зачіски для створення індивідуального стилю людини.


29
Створюємо власний імідж.
з допомогою виражальних засобів, притаманних для мистецтва дизайну, відобразити своє бачення образу сучасного підлітка.


30
Ландшафтний дизайн як засіб організації середовища. Створення макету парку «сад моєї мрії»


31
Дизайн інтер’єру. Розпис писанок.


32
Дизайн інтер’єру. Виготовлення Великодніх композицій для оздоблення інтер’єру.


33
Країна фестивалів.
Макет головної нагороди фестивалю кубку (ліплення), пам’ятної статуетки.


34
Футуристичний дизайн – погляд в майбутнє.
Ескіз проекту «Вулиця майбутнього», «Транспорт ХХХ століття».


35
Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.












Художня культура
10 клас
    дата

  Примітки
              
Розділ І. Художня культура України від найдавніших часів до кінця ХVI ст.
1
1.Образотворче мистецтво. Зразки образотворчого мистецтва трипільської та скіфської культури. Мистецтво грецьких міст Північного Причорномор`я.
05.09


2
Художня культура Київської Русі та культура польсько-литовської доби
12.09


3
2.Музична і театральна культура. Первісні музичні інструменти. Музична культура. Театральна культура.
19.09


Розділ ІІ. Художня культура України ХVIІ – ХVIІІ.
4
1.Образотворче мистецтво. Художня культура козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві. Народна картина.
26.09


5
2.Музична і театральна культура. Думи та історичні пісні. Мистецтво кобзарів і ліриків. Хоровий концерт та його творці.
03.10


Розділ ІІІ Українська художня культура ХІХ – початку ХХ ст.
6
1.Образотворче мистецтво. Архітектура та скульптура)
10.10


7
Живопис, графіка і декоративно-прикладне мистецтво (ДПМ)
17.10


8
2.Музична культура. Народна музика.
24.10


9
3.Театральна культура. Театр корифеїв.
07.11


Розділ ІV. Українська художня культура ХХст.
10
1.Образотворче мистецтво.. Український авангард. Архітектура та скульптура.
14.11


11
Живопис, графіка і ДПМ. Основні центри художніх промислів.
21.11


12
2.Музична культура. Хорова, вокально-симфонічна і симфонічна музика
28.11


13
3.Театральна культура. Кіномистецтво Провідні актори та режисери українського театру. Ігровий кінематограф.
05.12


14
Контрольна робота на тему «Художня культура України»
12.12

15
Урок узагальнення та систематизація знань. Підсумковий урок.


19.12


Художня культура
11 клас (2 семестр)
    Дата

  Примітки
              
Розділ І. Візуальні мистецтва
1
Архітектура світу. Перлини готики. Взірці архітектури бароко. Модерн в архітектурі.


2
Культова арабо-мусульманська архітектура. Храми Індії . храми Далекого Сходу.


3
Скульптура – гімн людини. Античні скульптури. Мікеланджело – утілення відчуття форми


4

Образотворче мистецтво Італії: Епоха «титанів». Леонардо да Вінчі. Рафаєль.


5
Видатні живописці Іспанії. Ель Греко. Дієго Веласкес. Франсіско Гойя. Сальва
Дор Далі.


6
Фламандський і голландський живопис.
Російський живопис.


7
Образотворче мистецтво Далекого Сходу.


8
Декоративно - прикладне мистецтво Близького Сходу.


9
Паркова культура. Версаль.


10
Контрольна робота на тему: «Візуальні мистецтва»


Розділ ІІ.  Музичне мистецтво
11
Європейська музика. Відень – центр європейської культури. Видатні композитори – романтики.


12
Музична культура Індії і Далекого Сходу.


13
Музичні ритми Америки. Види і напрями сучасної популярної музики.


Розділ ІІІ. Театральне мистецтво.
14
Японський театр.


15
Російський балет.


Розділ IV.  Кіномистецтво.
16
Світове кіномистецтво.


17
Контрольна робота на тему «Музичне мистецтво», «Театральне мистецтво», «Кіномистецтво»


18
Підсумковий урок.



                                         
Тема і зміст уроку
Дата
Примітка
1.       
Вступ. Правила оформлення креслень.
02.09

1. Загальні вимоги до оформлення креслення. (2)
2.       
Лінії креслення.
02.09

3.       
Основні відомості про креслярські шрифти.
09.09

2. Геометричні побудови на кресленнях. (4)
4.       
Аналіз графічного складу зображень на кресленнях. Поділ відрізка. Побудова, вимірювання та поділ кутів.
09.09

5.       
Побудова кола на рівні частини.
16.09

6.       
Спряження загальні положення.
16.09

7.       
Застосування спряження при побудові креслення деталей.
23.09

3. Креслення плоских предметів.(4)

8.       
Зображення плоских предметів; послідовність їх побудови.
23.09

9.       
Масштаби. Застосування і позначення.
30.10

10.   
Основні відомості про на­несення розмірів на крес­ленні.
30.10

11.   
Ескіз деталі, його при­зна­чення.
07.10


4. Креслення в системі прямокутних проекцій (6)
12.   
Проеціювання. Центральне і паралельне проеціюван­ня. Прямокутне проеціювання. Проеціювання на одну пло­щину проекції.
07.10

13.   
Проеціювання на дві і три площини проекцій.
21.10

14.   
Розміщення виглядів на кресленні. Вигляд спереду, вигляд зверху, вигляд зліва. Визначення головного вигляду на кресленні.
21.10

15.   
Контрольна робота  по розділах: «Правила оформлення креслень» та «Способи проеціювання»
28.10


16.

Знаходження на кресленні вершин, ребер і граней -предмета. Моделювання за кресленням.
28.10

5. Виконання і читання креслень (6)

17
Взаємне розміщення частин і просторове положення предметів.
11.11

18.
Нанесення розмірів на кресленнях з урахуванням форми предметів.
11.11

19.
Читання креслень.
18.11

20.
Знаходження проекцій еле­ментів поверхонь на крес­ленні предмета. Побудова проекцій точок на поверхні предмета.
18.11

21.
Виконання креслень пред­метів із перетворенням їх форми, взаємного розміщення частин і просторового поло­ження предметів.
25.11

                                    6. Аксонометричні проекції. Технічний рисунок (4)
22
Призначення та основні види аксонометричних проекцій.
25.11

23
Аксоно­мет­рич­ні проекції об’ємних пред­метів.
02.12

24
Аксо­нометричні проекції кіл та плоских фігур.
02.12

25
Побудова технічних ри­сунків предметів, зображених у системі прямокутних про­екцій.
09.12

26
Контрольна робота  по розділах: «Виконання і читання креслень» та «Аксонометричні проекції.»
09.12


7. Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів (8)
27
Поняття про переріз, як різновид зображень креслення. Види перерізів.
16.12

28
По­зна­чення та  виконання перерізів.
16.12

29
Умовності прийняті при виконанні пе­ре­різів. Графічне позначення ма­теріалів на перерізах
23.12

30
Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.
23.12
















Тема і зміст уроку
Дата
Примітка
7. Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів

Поняття про розріз як різновид зображень креслення.



Види розрізів. Умов­ності та спрощення при виконанні розрізів.



Поєднання вигляду з частиною розрізу.



Виконання вправ на побудову розрізів.



Застосування розрізів в аксонометричних проекціях.



Поєднаня виглядів з частиною розрізів. Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу.


8. Вибір зображень на кресленнях

Вибір кількості зображень і головного зображення.



Додаткові та міс­цеві вигляди. Умов­ності та спрощення на кресленнях


9. Складальні креслення

Призначення та зміст складальних креслень.



Ос­нов­ні елементи складального крес­лення.



Особливості ви­конання складальних крес­лень.



Складальне креслення. Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу.


10. Зображення з’єднань на складальних кресленнях


Загальні поняття про з’єд­нання деталей



Зображення роз­німних з’єднань деталей, бол­тових, шпилькових, гвин­то­вих.



Шпонкові та штиф­тові з’єд­нання.



Зображення та позначення різьби на кресленнях з’єд­нань.



Спрощене зображення різьбових з’єднань.




Побудова креслення деталі із різьбою за наочними зображенням.



Зображення та позначення нерознімних з’єднань: звар­них, паяних, клейових, за­клеп­кових.
Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу.


11. Читання й деталювання складальних креслень

Читання складальних крес­лень за планом.



Умовності та спрощення на складальних креслення.



Читання складальних креслень із застосуванням контрольних запитань



Деталювання складальних креслень. Призначення і зміст процесу деталювання скла­даль­ного креслення.



Послі­дов­ність деталювання скла­даль­них кресленнь.


                              12. Топографічні та будівельні креслення


Топограф­іч­ні креслення. Умовні графічні позна­чення на топографічних крес­леннях.



Загальні відомості про будівельні креслення



Читання буді­вель­них креслень.


13. Технічні схеми

Призначення і види техніч­них схем. Кінематичні схеми.



Електричні схеми. Графічні зображення, що застосовуються при вико­нан­ні схем.



Побудова аксонометричних проекцій.



Виконання робочого креслення деталі за складальними кресленнями.



Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.









МИСТЕЦТВО
8 клас
Тема уроку
   Дата

  Примітки
              
Розділ І.  СТИЛІ МИСТЕЦТВ.
Античний, візантійський, романський, готичний, Ренесанс.
1
Таємниці мистецтва Стародавнього Єгипту.
Архітектура. Скульптура. Живопис
01.09

2
Таємниці мистецтва Стародавнього Єгипту
Музика. Театр
08.09

3
Мистецтво античності – колиска європейської цивілізації  Архітектура. Скульптура. Живопис
15.09

4
Мистецтво античності – колиска європейської цивілізації  Музика. Театр
22.09

5
Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я і Скіфів Архітектура. Скульптура. Живопис
29.09

6
Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я і СкіфівМузика
06.10

7
Мистецькі перлини Візантії та Київської держави
Архітектура. Живопис
13.10

8
Мистецькі перлини Візантії та Київської держави
Музика
20.10

9
Романська архітектура. Лицарський кодекс честі Скульптура. Живопис
27.10

10
Романська архітектура. Лицарський кодекс честі
10.11

11
Готика Архітектура. Живопис
17.11

12
Готика Музика
24.11

13
Ідеали й образи Ренесансу Архітектура. Скульптура. Живопис.
01.12

14
Ідеали й образи Ренесансу  Музика
08.12

15
К.Р. Тести з теми: «Стилі мистецтва»
Античний, візантійський, романський, готичний, Ренесанс.
15.12

16
Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок
22.12




8 клас
    дата

  Примітки
              
Розділ І.  СТИЛІ МИСТЕЦТВ.
Античний, візантійський, романський, готичний, Ренесанс.
17
Бароко: архітектура, скульптура, живопис


18
Бароко: архітектура, скульптура, живопис


19
Бароко: музика



20
Українське бароко



21
Галантне рококо


22
Класицизм: архітектура, скульптура, живопис



23
Класицизм: архітектура, скульптура, живопис


24
Класицизм: музика


25
Класицизм: музика


26
Романтизм в образотворчому мистецтві



27
Романтизм в образотворчому мистецтві


28
Музика романтиків



29
Музика романтиків



30
Реалістичний стиль в образотворчому мистецтві


31
Реалістичний стиль в образотворчому мистецтві


32
Реалістичний стиль у музичному мистецтві


33
Стильовий синтез. Творчість Тараса Шевченка і Миколи Лисенка


34
Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок





МИСТЕЦТВО
9 КЛАС

Розділ І
СТИЛІ ТА НАПРЯМИ МИСТЕЦТВА
Тема уроку
Дата
Примітка
1
Школи і лідери модерну.
Архітектура. Скульптура.
01.09

2
Школи і лідери модерну. Живопис
08.09

3
Символізм – вступ у ХХ століття. Живопис
15.09

4
Символізм – вступ у ХХ століття. Музика
22.09

5
Мінливість вражень імпресіоністів. Живопис
29.09

6
Мінливість вражень імпресіоністів. Музика
06.10

7
Авангард: кубізм, футуризм, Кубофутуризм. Живопис.
13.10

8
Авангард: кубізм, футуризм, Кубофутуризм.
20.10

9
Лабіринтами художньої абстракції.
27.10

10
Лабіринтами художньої абстракції.
10.11

11
У пошуках художньої експресії.
17.11

12
У пошуках художньої експресії. Фовізм. Сюрреалізм.
24.11

13
Повернення до ідеалів краси минулого. Неокласицизм. Живопис. Музика.
01.12

14
Постмодернізм. Живопис. Музика.
08.12

15
К.Р. Тести з теми: «Стилі та напрямки мистецтва»
15.12

16
Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок
22.12










МИСТЕЦТВО
9 КЛАС

Розділ ІІ
ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА. ФОРМИ ПОШИРЕННЯ МИСТЕЦТВА
Тема уроку
Дата
Примітка

Мова і види кіномистецтва.



Мова і види кіномистецтва.



Жанри і стилі кіно.



Жанри і стилі кіно.



Професії та школи у кінематографі.



Професії та школи у кінематографі.



Українське кіно.



Українське кіно.



Телебачення: погляд у світ.



Телебачення: погляд у світ.



Фотомистецтво та реклама.



Фотомистецтво та реклама.



Поширення мистецтва: музеї, галереї, бібліотеки.



Поширення мистецтва: музеї, галереї, бібліотеки




Мистецтво в діалозі.



К.Р. Тести з теми: «Екранні мистецтва. форми поширення мистецтва»



Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок











  ХУДОЖНЯ ОБРОБКА ПАПЕРУ
8 клас

Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України
для використання у загальноосвітніх навчальних закладах 
(лист №1.4/18-Г- 384 від 20.06.2011р. )

Пояснювальна записка
Курс за вибором «Художня обробка паперу» має на меті підготовку учнів до вибору технологічного профілю, що базується на предметно-перетворювальній діяльності.
Навчальний матеріал спрямований на поглиблення знань учнів про конструкційний матеріал – папір, технології його обробки й має практичне спрямування. Під час засвоєння програми курсу учні узагальнюють та поглиблюють технологічні знання про історію виробництва паперу, види паперу, технології його застосування як конструкційного матеріалу. Формування технологічних умінь здійснюється упродовж засвоєння способів предметно–перетворювальної діяльності при роботі з папером за технологіями орігамі, аплікації, витинанки, квілінгу. Визначена послідовність вивчення технологій забезпечує наступність формування умінь та можливість поєднувати запропоновані технології у процесі виготовлення виробів з паперу.
Але даний вибірковий курс має бути не лише засобом здобуття знань, практичних умінь, а й викликати у школярів бажання включатися до предметно-перетворювальної діяльності, що розвиває, збагачує людський світ. При викладанні навчального матеріалу необхідне поєднання конструктивно-технологічного та конструктивно-художнього підходів.
Завдання курсу
-    розвиток творчих здібностей учнів;
-    розвиток конструктивного мислення;
-    розширення художнього кругозору;
-    розвиток і поглиблення інтересів школярів до декоративно-прикладної творчості;
-    спонукання школярів до предметно-перетворювальної діяльності з таким конструкційним матеріалом, як папір;
-    залучення до проектно-технологічної діяльності;
-    поглиблення знань про технології обробки матеріалів;
-    удосконалення навичок роботи ручними знаряддями праці.
Учні повинні знати:
-    історичні відомості про техніки художньої обробки паперу;
-    елементи графічної грамоти;
-    види паперу та його властивості;
-    матеріали, інструменти, що використовуються для художньої обробки паперу;
-    характерні ознаки різних способів художньої обробки паперу;
-    технології художньої обробки паперу;
-    санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпечної праці та організації робочого місця.
Учні повинні вміти:
-    організовувати робоче місце;
-    добирати матеріали для художньої обробки паперу певними техніками;
-    виготовляти вироби за зразком за однією технікою та поєднувати різні техніки художньої обробки паперу;
-    створювати та презентувати власний проект;
-    дотримуватися правил безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог.
Працюючи за програмою особливу увагу слід приділяти формуванню в учнів навиків культури праці.
Організація навчального процесу буде більш ефективною, якщо послідовно учнів залучати до суспільно та особистісно значущої, творчої діяльності, що має здійснюватися на основі індивідуалізації та диференціації видів, форм і методів предметно-перетворювальної діяльності школярів відповідно до їхніх інтересів та потреб.
Застосування таких методів проектування як фантазування, комбінування, методу фокальних об’єктів, комбінаторики сприяють формуванню конструктивно-художнього мислення школярів. Розвиток творчої особистості значною мірою пов’язаний з предметно-перетворювальною діяльністю, яка залучає учнів до педагогічних ситуацій вільного вибору.
Подані переліки об’єктів практичної роботи мають орієнтовний характер, тематику практичних робіт та проекту учні обирають самостійно – враховуючи свої особисті уподобання та інтереси, а також за поради вчителя. Проекти можуть бути як індивідуальні, так парні та групові.
Вивчення теоретичних відомостей не повинно перевищувати 20 % від загального обсягу курсу. Курс рекомендується для учнів восьмого класу та розрахований на 35 годин. У подальшому можливе більш поглиблене вивчення однієї з технік художньої обробки паперу.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
з/п
Назва теми
К-сть
годин
1
Вступ
3
2
Оригамі
6
3
Аплікація
4
4
Витинанка
5
5
Квілінг
5
6
Проектування та виготовлення виробів з паперу
10
7
Презентація та оцінювання результатів проектної діяльності
1
8
Резерв часу
1

Усього
35


Тема  уроку
Дата              
2.        
Вступ. Узагальнення знань про елементи культури й безпеки праці.
01.09
3.        
Практична робота:
Виготовлення геометричних фігур за розгортками.
08.09
4.        
Оригамі як вид паперопластики та об’ємної пластики.
15.09
5.        
Модульне оригамі.
22.09
6.        
Практична робота:
Виготовлення виробів способом оригамі.
29.09
7.        
Технології використання оригамі в декоративних композиціях.
06.10
8.        
Практична робота:
Оздоблення виробів за технікою оригамі.
13.10
9.        
Практична робота:
Виготовлення виробів способом оригамі. (Листівка)
20.10
10.    
Аплікація – основний вид роботи з папером. Види аплікацій.
03.11
11.    
Практична робота:
Оздоблення виробів аплікацією.
10.11
12.    
Технологія виконання декоративної аплікації з кольорового паперу.
17.11
13.    
Практична робота:
Оздоблення виробів аплікацією. (Листівка)
24.11
14.    
Витинанка як вид декоративно-прикладного мистецтва. Історія  виникнення витинанок. Види витинанок.
01.12
15.    
 Практична робота:
Оздоблення виробів витинанкою. (Листівка)
08.12
16.    
Практична робота:
Виготовлення витинанки. (Настінна мініатюра)
15.12
17.    
Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.
22.12
18.    
Практична робота:
Виготовлення витинанки. (Настінна мініатюра)



19.    
Квілінг як мистецтво скручування довгих та вузьких смужок паперу. Історія техніки квілінг.

20.    
Елементи квілінгу: рол, вічко, крапелька, ромб, трикутник, квадрат, чотирикінцева зірка, листочок, фонтан, спіраль, відкрите серце.



21.    
Практична робота: Виготовлення елементів квілінгу. (Листівка)

22.    
Практична робота: Виготовлення елементів квілінгу. (Листівка)

23.    
Практична робота: Виготовлення елементів квілінгу. (Настінна мініатюра)

24.    
Практична робота: Виготовлення елементів квілінгу. (Настінна мініатюра)

25.    
Проектування виробів з паперу.


26.    
Виготовлення виробів з паперу


26.
27.
28.
29.
30.
Практична робота: Розробка практичного проекту з використанням паперу як конструкційного матеріалу.


Практична робота: організації проектної діяльності та презентації проекту.


Урок систематизацї та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумковий урок.















ПРОГРАМА
№ з/п
К-сть
год.
Назва теми та її зміст
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
1
3
Вступ.Узагальнення знань про елементи культури й безпеки праці; про папір як конструкційний матеріал: історія винайдення, технологія виготовлення, види паперу, властивості паперу; елементи графічної грамоти при роботі з папером: інструменти для побудови графічних зображень, поділ відрізка на рівні частини, прийоми ділення кола на рівні частини, поняття про масштаб, розміри на кресленні, типи ліній та їх призначення, побудова розгорток геометричних фігур.
Практична робота:
Виготовлення геометричних фігур за розгортками.
Орієнтовний перелік об’єктів праці: геометричні фігури.
·        Організовує робоче місце для виконання практичних робіт;
·        дотримується правил безпечної праці;
·        виконує графічні побудови;
·        виготовляє на основі розгорток геометричні фігури – призми, конуси, піраміди.
2
6
Оригамі .Оригамі як вид паперопластики та об’ємної пластики. Модульне оригамі.
Технології використання оригамі в декоративних композиціях.
Практична робота:
Виготовлення виробів способом оригамі. Оздоблення виробів за технікою оригамі.
Орієнтовний перелік об’єктів праці: листівка, об’ємні вироби, настінна мініатюра.
·      Характеризуєоригамі як вид паперопластики та об’ємної пластики;
·      виготовляє об’ємні вироби, декоративні композиції за технологією оригамі.
3
4
Аплікація .Аплікація – основний вид роботи з папером. Види аплікацій за змістом: тематична аплікація, предметна аплікація, декоративна аплікація.
Технологія виготовлення аплікацій з різних видів паперу, використання властивостей паперу, його кольору та фактури. Способи поєднання аплікації та оригамі. Технологія виконання декоративної аплікації з кольорового паперу.
Практична робота: Оздоблення виробів аплікацією.
Орієнтовний перелік об’єктів праці: листівка, килимок, колаж, настінна мініатюра.
·        Характеризує види аплікації, етапи виконання декоративної аплікації з кольорового паперу;
·        розпізнає українську народну тематику в аплікаціях;
·        виготовляє різновидові аплікації.

4
5
Витинанка Витинанка як вид декоративно-прикладного мистецтва. Історія  виникнення витинанок. Види витинанок та засоби складання творчої композиції. Однокольорові та прості витинанки. Багатокольорові та складні витинанки. Українська символіка витинанок: вазон, дерево життя тощо.
Практична робота:
Виготовлення витинанки. Оздоблення виробів витинанкою.
Орієнтовний перелік об’єктів праці: листівка, серветка, килимок, настінна мініатюра.
·       Характеризуєвитинанки як вид декоративно–прикладного мистецтва;
·       розпізнає види витинанок, українську символіку витинанок;
·       виготовляє прості та складні витинанки.
5
5
Квілінг (філігрань) Квілінг як мистецтво скручування довгих та вузьких смужок паперу. Історія техніки квілінг. Інструменти для квілінгу. Матеріал для квілінгу. Елементи квілінгу: рол, вічко, крапелька, ромб, трикутник, квадрат, чотирикінцева зірка, листочок, фонтан, спіраль, відкрите серце.
 Практична робота:
 Виготовлення елементів квілінгу. Оздоблення виробів технікою квілінг.
Орієнтовний перелік об’єктів праці: листівка, настінна мініатюра.
·         Характеризує квілінг як мистецтво;
·         розпізнає основні елементи квілінгу;
·         виготовляє  вироби,   оздоблені технікою квілінг.
6
10
Проектування та виготовлення виробів з паперу
Розробка практичного проекту з використанням паперу як конструкційного матеріалу.
·         Характеризує обрані техніки роботи з папером;
·         виготовляє практичний проект;
·         володіє уміннями організації проектної діяльності та презентації проекту.
7
1
Презентація та оцінювання результатів проектної діяльності
Захист творчих проектів.
·          Здійснює презентацію проекту;
·          захищає проект;
·          здійснює оцінювання якості, дає оцінку виготовленому виробу й процесу праці за загальними естетичними, художніми та функціональними показниками.